Ticketshop

Le Concert Brisé

De ‘nieuwe’ Italiaanse muziek, terug te vinden in titels van collecties als Le nuove musiche van Giulio Caccini of In stil moderno van Dario Castello, begon in het begin van de 17de eeuw stilaan Europa te veroveren. Hoewel vocaal geïnspireerd en gefocust op de tekstexpressie, gaf deze nieuwe muziek op paradoxale wijze mee vorm aan de ontwikkeling van de instrumentale muziek. Zo zijn er vanaf 1600 heel wat collecties van motetten en madrigalen die ook sonates bevatten. De sonates van Giovanni Battista Fontana, violist van Claudio Monteverdi in San Marco, staan zowel qua vorm als qua taal zeer dicht bij de kleine twee- of driestemmige motetten van Giovanni Cima of Giovanni Riccio, terwijl deze van Castello meer aanleunen bij de madrigaalstructuur of bij de opera. Dit repertoire zou nog een aantal jaren bestaan naast de oude instrumentale stijl uit de 16de eeuw, die vooral op improvisatie gestoeld was: composities als lo son ferito van violist Francesco Rognoni of Susanne un jour van cornettist en zanger Giovanni Bassano zijn typische voorbeelden van diminutiekunst.Cornettist William Dongois vervolmaakte zich bij Bruce Dickey aan de Schola Cantorum in Bazel. Als cornettist en trompettist werkte hij samen met het Concerto Palatino, Hespèrion XXI, René Jacobs, Ton Koopman en Andrew Parrott. Met zijn ensemble Le Concert Brisé is hij de uitgelezen muzikant voor deze virtuoze kamermuziek.

Uitvoerders
Le Concert Brisé
William Dongois: cornetto & muzikale leiding
Christine Moran: viool
Benjamin Perrot: theorbe
Carsten Lohff: klavecimbel