EN • NL
Ticketshop

1618 | Before & beyond

1618 | BEFORE & BEYOND

In 2018 viert AMUZ twee mijlpalen: de 25ste editie van Laus Polyphoniae én de 400ste verjaardag van de opening van de voormalige Sint-Augustinuskerk.

1618 | BEFORE biedt u deze zomer de meest sublieme muziek uit de middeleeuwen en de renaissance, met Belgische en buitenlandse ensembles. De uitgepuurde eenvoud van het middeleeuwse eenstemmige gregoriaans wordt voorgesteld door Psallentes, het Vlaamse ensemble legt zich toe op bronnen van omstreeks 800. Het Tsjechische Tiburtina Ensemble verklankt de etherische hoogten van de gezangen van Hildegard von Bingen. De vroegste middeleeuwse meerstemmigheid ontdekt u dankzij de ensembles Dialogos en Trio Mediaeval, die snuisterden in Engelse bronnen uit respectievelijk Winchester en Worcester. VivaBiancaLuna Biffi, Pierre Hamon & Marc Mauillon vertolken de nobele balladen en chansons van Guillaume de Machault, terwijl Pedro Memelsdorff en Mala Punica de verfijnde muziek van de ars subtilior voor hun rekening nemen.

Uiteraard komen ook hoogtepunten van renaissancepolyfonie aan bod. De melancholische wereld van Pierre de la Rue komt dankzij Tasto Solo tot leven, Cappella Pratensis laat het rijke contrapunt van Jacob Obrecht weerklinken, Stile Antico verkent speciaal voor Laus Polyphoniae de polyfonie van Peter Philips, Richard Dering en Jan Pieterszoon Sweelinck, en ook Officium Ensemble zingt bekende en onbekende parels van de polyfonie. Daarnaast ontbreekt de instrumentale muziek niet. Marc Lewon & Paul Kieffer tokkelen zich door het luitrepertoire uit de 15de eeuw heen, Paul O’Dette verleidt ons met de muziek van Kapsberger en Andrew Lawrence-King gidst ons door het repertoire voor de harp. Skip Sempé leidt zijn ensemble Capriccio Stravagante in een programma gewijd aan de consortmuziek voor virginalen en gamba’s van William Byrd.

Bijzonder fascinerend worden de concerten die de brug vormen tussen de zwanezang van de renaissance en de ontluikende barok. 1618 | BEFORE opent op grootse wijze met La Pellegrina – een intermedium waarvoor Nicolas Achten en Scherzi Musicali alle registers opentrekken. Het zomerfestival eindigt met L’Orfeo van Claudio Monteverdi, de eerste grote opera van de westerse muziekgeschiedenis, semiscenisch vertolkt door I Fagiolini en geregisseerd door de gevierde Britse regisseur Thomas Guthrie.

Noteer daarnaast ook enkele bijzonderheden. Er wordt een volledige dag gewijd aan het recentelijk ontdekte Leuven Chansonnier, Paul Van Nevel zal zijn persoonlijke visie op de polyfonie toelichten, er zijn educatieve activiteiten voor amateurs en gevorderde muzikanten, en uiteraard de alomgeliefde IYAP-wandelingen.

1618 | BEFORE, de feestelijke 25ste editie van Laus Polyphoniae, wordt een spetterende verjaardag! We kijken ernaar uit om u in Antwerpen te mogen ontvangen in AMUZ en op andere schitterende historische locaties.

Waar we in de 1618 | BEFORE eindigden met L’Orfeo, het eerste meesterwerk van de barokke opera, pikken we in het najaar de draad weer op met 1618 | BEYOND. Antwerpen viert het barokke erfgoed in de stad, onder het motto “Rubens inspireert”. De pracht en passie van de barokke schilderkunst, beeldhouwkunst en architectuur komen tot hun recht in tal van tentoonstellingen. AMUZ, gespecialiseerd in de historische uitvoeringspraktijk, neemt het muzikale luik voor zijn rekening. Meer dan 150 jaar muziek, uit diverse landen, zal in de barokke parel Sint-Augustinuskerk te horen zijn.

Het werk van componisten die in de Lage Landen vertoefden, zoals Sweelinck, Fiocco en Hellendaal weerklinkt tijdens meerdere concerten met ensembles en musici als cantoLX, Annelies Van Gramberen, Anne Cambier, Guido De Neve, Frank Agsteribbe, Amsterdam Corelli Collective en Ton Koopman.

De pracht en praal van het Franse hof komt tot leven in concerten met zowel vocale als instrumentale muziek. Reinoud Van Mechelen waant zich even Gaulard Dumesny, de beroemde haute-contre die de grote rollen in de opera’s van Lully vertolkte. Klavecinist Jean Rondeau & luitist Thomas Dunford evoceren op hun eigenste manier een concert dat Lodewijk XIV in intieme kring kon horen. De gambisten van L’Achéron laten u kennismaken met drie generaties Franse componisten, die voor de edele viola da gamba hebben geschreven.

Italië, het land dat voor Rubens zoveel inspiratie bood, is ook tijdens 1618 | BEYOND een van de rode draden. Artiest in residentie Hana Blažíková zingt motetten en cantaten van Händel, en de rijzende ster Jakob Orlínski zal het publiek verleiden met virtuoze coloraturen van Vivaldi en Napolitaanse componisten. De blazers van Oltremontano verkennen het vroegbarokke repertoire dat in de Venetiaanse San Marco werd gespeeld.

Messiah, Händels kaskraker uit zijn Londense periode, mocht uiteraard niet ontbreken tijdens 1618 | BEYOND. Het oratorium wordt in de SInt-Pauluskerk uitgevoerd door de specialisten van The Academy of Ancient Music. We verkennen Groot-Brittannië nog meer naar het Noorden, met Les Musiciens de SAint-Julien, die 18de eeuws repertoire uit Schotland hebben ontgonnen.

Ook Duitsland staat garant voor een onuitputtelijke muzikale schat aan vocale en instrumentale muziek. De Belgische ensembles Vox Luminis en InAlto richten hun pijlen op Schütz en andere componisten van de vroegbarok. Gli Angeli Genève verkennen het fascinerende repertoire voor twee bassen van Tunder en tijdgenoten. Wie een mystieke ervaring wil beleven, zal bij Rachel Podger terechtkunnen, want zij vertolkt de virtuoze én inspirerende Rozenkranzsonaten van Biber. 1618 | BEYOND sluit af met het Weihnachtsoratorium, het oratorium van J.S. Bach, voor velen dé onovertroffen meester van de barok.