EN • NL
Ticketshop

Groeten uit Scheveningen, roemrijk concertleven aan zee

Programma :
Richard Strauß (1864-1949) – Intermezzo, sextet uit opera Capriccio
Felix Mendelssohn (1809-1847) – Concert voor viool en strijkorkest in d
Gustav Mahler (1860-1911) – Adagietto uit vijfde symfonie
Maurice Ravel (1875-1935) – Tzigane voor viool en strijkorkest
Igor Stravinsky (1862-1971) – Concerto en Re

De internationaal gelauwerde Russische violiste Maria Milstein is te gast bij het Ciconia Consort. Zij zal het vioolconcert in d van Mendelssohn en Tzigane van Ravel vertolken. Het jonge Haagse strijkorkest Ciconia Consort ontving internationaal lovende recensies voor de debuut CD French Music for String Orchestra (december 2018).
Groeten uit Scheveningen is een programma over de glorietijd van het klassieke concertleven van de badplaats Scheveningen. Felix Mendelssohn Bartholdy verblijft drie weken op doktersadvies in Badhuis Scheveningen om te kuren. Tot de jaren ’60 van de vorige eeuw is Scheveningen een internationaal muziekcentrum van allure. Zo vindt in de grote Kurzaal de Nederlandse première van Mahlers vijfde symfonie plaats door de Berliner Philharmoniker. Een indrukwekkende lijst aan internationale beroemdheden betreedt het podium; van Vladimir Horowitz, Herbert von Karajan, Édith Piaf, Maria Callas, Marlène Dietrich tot en met de Rolling Stones. Ook Igor Stravinsky, Maurice Ravel en Richard Strauß zijn gast in het Scheveningse Kuhrhaus. Meer informatie op www.ciconiaconsort.nl

The Schubert Quintet

The Schubert Quintet

Artists:

Gordan Nikolic, violin

Aki Saulière, violin

David Quiggle, viola

Raphael Bell, cello

Celine Flamen, cello

Program:

Prokofiev – Sonata for Two Violins in C major, Op. 56

Arensky – Quartet in A minor for Violin, Viola and Two Cellos, Op. 35

Schubert – String Quintet in C major, D. 956

TICKETS
€ 15,00 / € 5,00 (students)

General admission, Tickets sold at the door, No reservations

Ticket questions –raphaelbell@gmail.com

Noot voor Nood III

het benefiet “noot voor nood” van Z V E Z D O L I K I ensemble werd in 2013 in het leven geroepen door fluitiste en artistiek leider oriana dierinck.

doel van het project is geld inzamelen voor de daklozenwerking en aan de hand van een toegankelijk programma klassieke muziek tot bij de mensen brengen op een historisch unieke locatie. de rode draad van de programma’s voor het project “noot voor nood” is het belichten van telkens een andere perceptie – of interpretatie – van “de vrouw” ; de eerste editie (sint-andrieskerk, “stabat mater” van pergolesi) vertelde over de lijdende moeder. in 2016 (bourlaschouwburg, tangoperita “maría de buenos aires” van astor piazzolla) het verhaal van het jonge meisje maría dat door de tango verleid wordt. naar aanleiding van de fel gesmaakte première in de bourla werd in 2018 een live studio opname gemaakt voor het label “antarctica” die momenteel internationaal verspreid wordt door het gerenommeerde challenge records en zeer regelmatig te horen is op KLARA.

de derde editie zal plaats vinden op 23 maart 2019 om 16:00 in AMUZ. Z V E Z D O L I K I nodigt oud-speler abid bahri uit voor een programma met muziek van britten, pårt en bahri. speciaal voor deze gelegenheid maakt oriana (een nickname voor elizabeth I) dierinck een arrangement van benjamin brittens courtly dances uit zijn opera gloriana voor fluit, oud, strijkers en klein slagwerk, dat britten schreef ter gelegenheid van de kroning van elizabeth II. dit in combinatie met pårts cantus in memoriam benjamin britten voor fluit, strijkers en klok. het bekende fratres (versie fluit, strijkers en klok), eigen werk van bahri en improvisaties met enkele leden van het ensemble vervolledigen dit programma dat als één aaneengesloten geheel zal uitgevoerd worden.

met de steun van stad antwerpen, district borgerhout en ProArte.

Z V E Z D O L I K I werd opgericht in 2008 door fluitiste oriana dierinck. het ensemble staat bekend om zijn unieke sound en originele programma’s en wil aan de hand van oud en nieuw bewust grenzen verleggen. de naam is ontleend aan een cantate van igor stravinsky en betekent koning van de sterren.

verdere info is te vinden op

www.orianadierinck.be en www.zvezdoliki.be

(niet in volgorde: )

fratres (1977) arvo pårt (1935)

cantus in memoriam benjamin britten (1977) arvo part (1935)

courtly dances from gloriana (1953) benjamin britten (1913-1976)

vent de sable . route du sel . el guerrab abid bahri

Benefietconcert Charlotte en Aaron Wajnberg

Op donderdag 28 maart organiseert Rotaryclub Antwerpen-Oost een benefietconcert metCharlotte & Aaron Wajnbergin de prachtige barokke Sint-Augustinuskerk vanAMUZten voordele van haar sociale doelen.

Een uniek benefietconcert met Charlotte Wajnberg, laureateKoningin Elisabethwedstrijdvoor zang 2018 en winnares Klara/Canvas publieksprijs, begeleid door haar echtgenoot op piano, Aaron Wajnberg.

Wie al eens een voorsmaakje wil horen, kan dat op de website van Klarahttps://klara.be/charlotte-wajnberg-een-portret.Hier kan u het interview herbeluisteren uit de uitzending van Klara Live met het Laureatenconcert 2018.https://klara.be/charlotte-en-aaron-wajnberg-komen-naar-klara-desingel-2019

Meer info:

https://www.facebook.com/rcAntwerpenOost

Tickets reserveren?

Kaarten kosten 25 euro in voorverkoop en 35 euro aan de kassa. Bestellen kan op eenvoudig verzoek bijde clubleden of viarotary.antwerpenoost@gmail.commet vermelding vanVoornaam + Naam,Adres, enaantal kaarten. Reservatie is volledig na betaling op rekening nummerBE26 3200 0973 4729met mededeling ‘AMUZ 28/3 + Naam’. Kaarten eveneens bijOscarete verkrijgen.

Locatie: AMUZ,Kammenstraat 81, 2000 Antwerpen
Aanvang: 20 u. (deuren: vanaf 19.15 u.)

Boogie Boy

Christenen voor Israël België en Tsahal Zion presenteren: Boogie Boy en Svenja van Driessche in concert!

Boogie Boy

Paul Ambach, beter bekend als Boogie Boy, is een begrip in België. Hij is koning van de blues en geeft al jaren swingende concerten in België en over de hele wereld.

Paul Ambach werd geboren in 1948, nadat zijn Joodse ouders de Holocaust ontvlucht waren. Ook toen speelde muziek al een grote rol: zijn vader wist zich een functie te bemachtigen in de opera van Lyon onder een valse naam.

Svenja van Driessche

Violiste Svenja van Driessche is nog maar begin 20 en behoort nu al tot de top in België. Met diplomas van onder meer opleidingen en trainingen in Zwitserland, Italië, Spanje en België, is Svenja hard op weg naar een succesvolle carrière in de muziekwereld.

Svenja van Driessche brengt in het voorprogramma met haar prachtige vioolspel bekende Joodse melodieën ten gehore, zoals muziek van Schindlers List. Boogie Boy speelt met zijn muziekband een breed repertoire, van Adon Olam tot Bashan Habbaa, van Eveeinu Malkanu tot Hava Nagila.

Tickets kosten €20,00
Voor meer info & tickets:

cvibelgie@gmail.com
Els Segers: (0032) 485 58 84 01

Mattheuspassie in pocketformaat

Het Philharmonisch Koor van Antwerpen brengt een uniek jaarconcert:

Mattheuspassie in pocketformaat, een selectie uit de Mattheuspassie van Bach in 60 minuten.

Voor dit concept engageerdeKlara barokspecialistBart Rodyns.

Hij maaktearrangementen voor zijn ensembleThe Party(8 musici). Ziewww.philko.be.

Hendrickje Van Kerckhovezingt de bekende arias en hetPhilkode koralen o.l.v.Erik Demarbaix.

Duiding bij het verhaal wordt gegeven doorPat Donnez, journalist en radiomaker bij Klara.

Als introductie brengt het koor ook nogThe Passionhymnsuit de Johannespassie (2013) vanBob Chilcott.

Info

Passieconcert: zaterdag 16 maart om 20.00 uur in AMUZ

Kammenstraat 81 Antwerpen (centrum)

Kaarten:cat.A€ 22 encat.B€ 19(genummerde plaatsen)

online te bekomen viawww.philko.be

zelf afprinten of klaar laten leggen aan de kassa

Rek.nr Philko: BE74 0689 3145 0207(Passieconcert 2019)

Contact:info@philko.beTel. 0498 48 10 08(Simone Van Hekken)

Theater De Spiegel

Niet drummen is een beeldend concert vol aanstekelijke ritmische muziek en verwonderlijk figurenspel. Een schaduwbeeldkunstenaar, een fluitist-saxofonist en een percussionist nemen heel jonge kinderen en hun (groot)ouders mee op een ontdekkingstocht van klanken, geluidjes, muziek en ritmen. Rock-‘n-roll en poëzie.

Vanaf 8 maanden tot 3 jaar

Theater De Spiegel

Niet drummen is een beeldend concert vol aanstekelijke ritmische muziek en verwonderlijk figurenspel. Een schaduwbeeldkunstenaar, een fluitist-saxofonist en een percussionist nemen heel jonge kinderen en hun (groot)ouders mee op een ontdekkingstocht van klanken, geluidjes, muziek en ritmen. Rock-‘n-roll en poëzie.

Vanaf 8 maanden tot 3 jaar

Theater De Spiegel

Niet drummen is een beeldend concert vol aanstekelijke ritmische muziek en verwonderlijk figurenspel. Een schaduwbeeldkunstenaar, een fluitist-saxofonist en een percussionist nemen heel jonge kinderen en hun (groot)ouders mee op een ontdekkingstocht van klanken, geluidjes, muziek en ritmen. Rock-‘n-roll en poëzie.

Vanaf 8 maanden tot 3 jaar

Theater De Spiegel

Niet drummen is een beeldend concert vol aanstekelijke ritmische muziek en verwonderlijk figurenspel. Een schaduwbeeldkunstenaar, een fluitist-saxofonist en een percussionist nemen heel jonge kinderen en hun (groot)ouders mee op een ontdekkingstocht van klanken, geluidjes, muziek en ritmen. Rock-‘n-roll en poëzie.

Vanaf 8 maanden tot 3 jaar

Michael Pas, Katelijne Lanneau & Ellen Schafraet

De Bourgondiërs, het nieuwste boek van Bart Van Loo (bekend van o.a. de bestseller Napoleon) vertelt de geschiedenis van de vroege Nederlandse eenwording. Het is een wonderlijk relaas van schizofrene koningen, doortastende hertogen en geniale kunstenaars. Michael Pas leest bevlogen enkele passages voor, afgewisseld met stemmige muziek door Katelijne Lanneau en Ellen Schafraet.

Michael Pas, Katelijne Lanneau & Ellen Schafraet

De Bourgondiërs, het nieuwste boek van Bart Van Loo (bekend van o.a. de bestseller Napoleon) vertelt de geschiedenis van de vroege Nederlandse eenwording. Het is een wonderlijk relaas van schizofrene koningen, doortastende hertogen en geniale kunstenaars. Michael Pas leest bevlogen enkele passages voor, afgewisseld met stemmige muziek door Katelijne Lanneau en Ellen Schafraet.

Tasto Solo

Anna Inglese was een van de weinige bij naam gekende professionele zangeressen in het 15de-eeuwse Italië. Ze was in dienst aan het hof van Ferdinand I, koning van Napels. Tasto Solo, een meesterlijke uitvoerder van het rijke muziekrepertoire uit de late middeleeuwen en dat van de eerste generatie renaissancecomponisten zet de fascinerende vrouw centraal in dit concert.

Contrapunctus

De sterke band tussen een heerser en de patroonheilige werd in de late middeleeuwen graag verbeeld in de kunst. Muziek voor de patroonheilige werd dan ook gezien als een eerbetoon aan de heerser. Contrapunctus brengt muziek geschreven voor de maagd Maria door de grootste componisten uit de tijd van Maria van Bourgondië: Johannes Ockeghem en Josquin des Prez.

Gothic Voices

Gothic Voices brengt een eerbetoon aan Guillaume Du Fay. Met verfijnde twee- en driestemmige polyfonie wordt een nieuwjaarsviering aan het Bourgondische hof omstreeks 1470 gereconstrueerd. Deze vocale parels worden afgewisseld met instrumentale bewerkingen uit die tijd en met korte improvisaties.

Ratas del viejo Mundo

Met Maria van Bourgondië sterft in 1482 ook de laatste Bourgondische hertogin. Terzelfdertijd lijven Litouwse ridders kolossale gebieden in en maken ze van het Grootvorstendom Litouwen de grootste staat van Europa. Ratas del viejo Mundo combineert Bourgondisch repertoire met eeuwenoude, mondeling overgeleverde Litouwse traditionals.

The Binchois Consort

Rode draad in dit concert is Walter Fryes Missa Flos regalis, die deel uitmaakt van het Bourgondische koorboek (Br. 5557). The Binchois Consort plaatst deze prachtige, vierstemmige polyfone mis naast 15de-eeuwse motetten als ode aan Maria van Bourgondië.

Micrologus

Micrologus neemt u mee naar het 15de-eeuwse Firenze en laat de vele aspecten van de muziek van toen opnieuw tot leven komen. Muziek als inspiratiebron voor devotie, op basis van teksten van Savonarola, monnik en vurige prediker van het einde van het Christendom. Maar ook muziek als entertainment in de Italiaanse palazzi en muziek in de geest van Lorenzo I de’ Medici en zijn ‘Carnevale’.

Le Miroir de Musique

De enorme invloed van Johannes Tinctoris (ca. 1435 – ca. 1511), tijdgenoot van o.a. des Prez is vooral te danken aan zijn geschriften óver muziek. Maar het oeuvre dat van hem bekend is, toont aan dat hij een subtiel componist was. U hoort een uiterst gevarieerd repertoire: motetten, Franse en Italiaanse chansons, delen uit zijn Missa Sine nomine en instrumentale werken.

graindelavoix

De zangers van graindelavoix verdiepen zich in het repertoire over de Heilige Antonius Abt: de heilige die werd ingeroepen ter bestrijding van antoniusvuur, de pest en andere ziekten. Centraal staat de muziek van Antoine Busnois, die ook onder Maria van Bourgondië in dienst was aan van het Bourgondische hof.

ClubMediéval

Van Memlings hand bestaat een schitterend streng en devoot portret van een Brugse dichter, zanger en componist: Gilles Joye (1425-1483). ClubMediéval brengt al zijn overgeleverde composities bij elkaar en schept zo een beeld van deze componist die het verdient om niet alleen om zijn portret te worden bewonderd!

Utopia

Het jonge Vlaamse ensemble Utopia laat zich ook inspireren door het Bourgondische koorboek (Br 5557) voor een oorstrelend programma. De ervaren ensemblezangers die hun sporen verdienden bij o.a. Philippe Herreweghe en Paul Van Nevel behoren tot de top van de oudemuziekensembles in Vlaanderen.

Ensemble Leones

Onder het bewind van de vroege Habsburgers (midden 14de tot begin 16de eeuw) floreerde een rijke en verscheiden muziekcultuur in de Oostenrijkse regio. Marc Lewon selecteerde muziek uit het toenmalige dagelijkse leven en laat u zo kennismaken met de leefwereld van Maximiliaan van Oostenrijk.

Huelgas Ensemble

Paul Van Nevel put uit manuscript Br 5557, een koorboek met prachtige miniaturen, dat werd samengesteld voor Filips de Goede en Karel de Stoute voor gebruik in de Bourgondische kapel. De jonge Maria hoorde deze muziek wellicht ook. Huelgas Ensemble brengt enkele unica uit het boek, zoals werken van Cornelius Heyns en Richard Cockx.

Edward De Maesschalck

De Maesschalck schreef een schitterend geïllustreerd standaardwerk over de Bourgondische vorsten. Laat u onderdompelen in de politieke en maatschappelijke context zoals de Honderdjarige Oorlog, de kruistochten en de pest, maar ook in de pracht en praal van het hofleven en tal van artistieke hoogstandjes.

Sollazzo Ensemble

Met muziek van Loyset Compère, Antoine Brumel, Heinrich Isaac en Francisco de la Torre reconstrueert Sollazzo Ensemble het leven van Johanna (1479-1555), koningin van Spanje. Haar legendarische liefde voor haar echtgenoot Filips de Schone (zoon van Maria van Bourgondië) evolueerde van hartstochtelijk geluk naar getormenteerde jaloezie en liefdesverdriet.

Elizabeth Rumsey & Van Eyck Project

Een muzikale triptiek over het leven van Maria van Bourgondië: over haar gelukkige, maar veel te korte diplomatieke huwelijk met Maximiliaan van Oostenrijk, haar ambigue karakter en het spanningsveld tussen godsdienst en politiek. Vocale en instrumentale werken van Guillaume Du Fay, Hugo de Lantins, Johannes Brassart & Gilles Binchois worden gecombineerd met hedendaagse arrangementen.

Comet Musicke

Dat Johannes Ockeghem een van de grootste componisten uit de 15de eeuw was, bleek al snel toen niemand minder dan Josquin des Prez een ontroerend en indrukwekkend stuk voor zijn overleden meester schreef: Nymphes des bois. Ockeghem op zijn beurt eerde zijn leermeester Gilles Binchois met de treurzang Mort tu as navré de ton dart.

Oltremontano & Psallentes

Oltremontano laat zich inspireren door het monumentale drieluik van Hans Memling, een van de topstukken van het KMSKA: Christus met zingende en musicerende engelen. Hoe zou dat dan klinken? Op minutieus gebouwde kopieën van de instrumenten hoort u de muziek van tijdgenoten van Memling. De zangeressen van Psallentes vertolken de zingende engelen.

Stile Antico

De Missa aurea of Gulden mis wordt gezongen ter ere van Maria. Tijdens de mis wordt in het bijzonder stilgestaan bij Maria’s jawoord op de boodschap van aartsengel Gabriël: hij kwam haar vertellen dat zij uitverkoren was om Gods zoon te baren. Drie verschillende ensembles verkondigen die feestelijke boodschap op drie opeenvolgende dagen met werken van Guillaume Du Fay (Cappella Pratensis), Johannes Ockeghem (Cappella Mariana) en Johannes Regis (Stile Antico). Deze drie topensembles zetten het wetenschappelijke onderzoek naar deze mis om in drie unieke concerten. Cappella Pratensis zingt vanuit de originele bron: het koorboek van de Bourgondische hofkapel (Brussel, Koninklijke Bibliotheek, ms. 5557). Cappella Mariana, de revelatie uit Oost-Europa wat late middeleeuwen en renaissance betreft, gebruikt als basis de enige bron waarin de mis van Ockeghem is overgeleverd, met name de schitterende Chigi codex. Stile Antico ten slotte waagt zich in opdracht van Laus Polyphoniae opnieuw aan laat-15de-eeuwse muziek: de mis van Regis is een magistraal eerbetoon aan zowel Du Fay als de maagd Maria.

De drie concerten worden ingeleid door musicologe Jennifer Bloxam, professor aan Williams College (VS). Zij is geen onbekende voor AMUZ, haar lecture-performance samen met Cappella Pratensis tijdens de festivaleditie 2015 werd erg gesmaakt. Dit wordt een bijzondere marathon waarmee AMUZ opnieuw wetenschappelijke onderzoeksresultaten valoriseert en tot klinken laat brengen.

Cappella Mariana

De Missa aurea of Gulden mis wordt gezongen ter ere van Maria. Tijdens de mis wordt in het bijzonder stilgestaan bij Maria’s jawoord op de boodschap van aartsengel Gabriël: hij kwam haar vertellen dat zij uitverkoren was om Gods zoon te baren. Drie verschillende ensembles verkondigen die feestelijke boodschap op drie opeenvolgende dagen met werken van Guillaume Du Fay (Cappella Pratensis), Johannes Ockeghem (Cappella Mariana) en Johannes Regis (Stile Antico). Deze drie topensembles zetten het wetenschappelijke onderzoek naar deze mis om in drie unieke concerten. Cappella Pratensis zingt vanuit de originele bron: het koorboek van de Bourgondische hofkapel (Brussel, Koninklijke Bibliotheek, ms. 5557). Cappella Mariana, de revelatie uit Oost-Europa wat late middeleeuwen en renaissance betreft, gebruikt als basis de enige bron waarin de mis van Ockeghem is overgeleverd, met name de schitterende Chigi codex. Stile Antico ten slotte waagt zich in opdracht van Laus Polyphoniae opnieuw aan laat-15de-eeuwse muziek: de mis van Regis is een magistraal eerbetoon aan zowel Du Fay als de maagd Maria.

De drie concerten worden ingeleid door musicologe Jennifer Bloxam, professor aan Williams College (VS). Zij is geen onbekende voor AMUZ, haar lecture-performance samen met Cappella Pratensis tijdens de festivaleditie 2015 werd erg gesmaakt. Dit wordt een bijzondere marathon waarmee AMUZ opnieuw wetenschappelijke onderzoeksresultaten valoriseert en tot klinken laat brengen.

Cappella Pratensis

De Missa aurea of Gulden mis wordt gezongen ter ere van Maria. Tijdens de mis wordt in het bijzonder stilgestaan bij Maria’s jawoord op de boodschap van aartsengel Gabriël: hij kwam haar vertellen dat zij uitverkoren was om Gods zoon te baren. Drie verschillende ensembles verkondigen die feestelijke boodschap op drie opeenvolgende dagen met werken van Guillaume Du Fay (Cappella Pratensis), Johannes Ockeghem (Cappella Mariana) en Johannes Regis (Stile Antico). Deze drie topensembles zetten het wetenschappelijke onderzoek naar deze mis om in drie unieke concerten. Cappella Pratensis zingt vanuit de originele bron: het koorboek van de Bourgondische hofkapel (Brussel, Koninklijke Bibliotheek, ms. 5557). Cappella Mariana, de revelatie uit Oost-Europa wat late middeleeuwen en renaissance betreft, gebruikt als basis de enige bron waarin de mis van Ockeghem is overgeleverd, met name de schitterende Chigi codex. Stile Antico ten slotte waagt zich in opdracht van Laus Polyphoniae opnieuw aan laat-15de-eeuwse muziek: de mis van Regis is een magistraal eerbetoon aan zowel Du Fay als de maagd Maria.

De drie concerten worden ingeleid door musicologe Jennifer Bloxam, professor aan Williams College (VS). Zij is geen onbekende voor AMUZ, haar lecture-performance samen met Cappella Pratensis tijdens de festivaleditie 2015 werd erg gesmaakt. Dit wordt een bijzondere marathon waarmee AMUZ opnieuw wetenschappelijke onderzoeksresultaten valoriseert en tot klinken laat brengen.

Jennifer Bloxam

De Missa aurea of Gulden mis wordt gezongen ter ere van Maria. Tijdens de mis wordt in het bijzonder stilgestaan bij Maria’s jawoord op de boodschap van aartsengel Gabriël: hij kwam haar vertellen dat zij uitverkoren was om Gods zoon te baren. Drie verschillende ensembles verkondigen die feestelijke boodschap op drie opeenvolgende dagen met werken van Guillaume Du Fay (Cappella Pratensis), Johannes Ockeghem (Cappella Mariana) en Johannes Regis (Stile Antico). Deze drie topensembles zetten het wetenschappelijke onderzoek naar deze mis om in drie unieke concerten. Cappella Pratensis zingt vanuit de originele bron: het koorboek van de Bourgondische hofkapel (Brussel, Koninklijke Bibliotheek, ms. 5557). Cappella Mariana, de revelatie uit Oost-Europa wat late middeleeuwen en renaissance betreft, gebruikt als basis de enige bron waarin de mis van Ockeghem is overgeleverd, met name de schitterende Chigi codex. Stile Antico ten slotte waagt zich in opdracht van Laus Polyphoniae opnieuw aan laat-15de-eeuwse muziek: de mis van Regis is een magistraal eerbetoon aan zowel Du Fay als de maagd Maria.

De drie concerten worden ingeleid door musicologe Jennifer Bloxam, professor aan Williams College (VS). Zij is geen onbekende voor AMUZ, haar lecture-performance samen met Cappella Pratensis tijdens de festivaleditie 2015 werd erg gesmaakt. Dit wordt een bijzondere marathon waarmee AMUZ opnieuw wetenschappelijke onderzoeksresultaten valoriseert en tot klinken laat brengen.

Engels gesproken

Jennifer Bloxam

De Missa aurea of Gulden mis wordt gezongen ter ere van Maria. Tijdens de mis wordt in het bijzonder stilgestaan bij Maria’s jawoord op de boodschap van aartsengel Gabriël: hij kwam haar vertellen dat zij uitverkoren was om Gods zoon te baren. Drie verschillende ensembles verkondigen die feestelijke boodschap op drie opeenvolgende dagen met werken van Guillaume Du Fay (Cappella Pratensis), Johannes Ockeghem (Cappella Mariana) en Johannes Regis (Stile Antico). Deze drie topensembles zetten het wetenschappelijke onderzoek naar deze mis om in drie unieke concerten. Cappella Pratensis zingt vanuit de originele bron: het koorboek van de Bourgondische hofkapel (Brussel, Koninklijke Bibliotheek, ms. 5557). Cappella Mariana, de revelatie uit Oost-Europa wat late middeleeuwen en renaissance betreft, gebruikt als basis de enige bron waarin de mis van Ockeghem is overgeleverd, met name de schitterende Chigi codex. Stile Antico ten slotte waagt zich in opdracht van Laus Polyphoniae opnieuw aan laat-15de-eeuwse muziek: de mis van Regis is een magistraal eerbetoon aan zowel Du Fay als de maagd Maria.

De drie concerten worden ingeleid door musicologe Jennifer Bloxam, professor aan Williams College (VS). Zij is geen onbekende voor AMUZ, haar lecture-performance samen met Cappella Pratensis tijdens de festivaleditie 2015 werd erg gesmaakt. Dit wordt een bijzondere marathon waarmee AMUZ opnieuw wetenschappelijke onderzoeksresultaten valoriseert en tot klinken laat brengen.

Engels gesproken

Jennifer Bloxam

De Missa aurea of Gulden mis wordt gezongen ter ere van Maria. Tijdens de mis wordt in het bijzonder stilgestaan bij Maria’s jawoord op de boodschap van aartsengel Gabriël: hij kwam haar vertellen dat zij uitverkoren was om Gods zoon te baren. Drie verschillende ensembles verkondigen die feestelijke boodschap op drie opeenvolgende dagen met werken van Guillaume Du Fay (Cappella Pratensis), Johannes Ockeghem (Cappella Mariana) en Johannes Regis (Stile Antico). Deze drie topensembles zetten het wetenschappelijke onderzoek naar deze mis om in drie unieke concerten. Cappella Pratensis zingt vanuit de originele bron: het koorboek van de Bourgondische hofkapel (Brussel, Koninklijke Bibliotheek, ms. 5557). Cappella Mariana, de revelatie uit Oost-Europa wat late middeleeuwen en renaissance betreft, gebruikt als basis de enige bron waarin de mis van Ockeghem is overgeleverd, met name de schitterende Chigi codex. Stile Antico ten slotte waagt zich in opdracht van Laus Polyphoniae opnieuw aan laat-15de-eeuwse muziek: de mis van Regis is een magistraal eerbetoon aan zowel Du Fay als de maagd Maria.

De drie concerten worden ingeleid door musicologe Jennifer Bloxam, professor aan Williams College (VS). Zij is geen onbekende voor AMUZ, haar lecture-performance samen met Cappella Pratensis tijdens de festivaleditie 2015 werd erg gesmaakt. Dit wordt een bijzondere marathon waarmee AMUZ opnieuw wetenschappelijke onderzoeksresultaten valoriseert en tot klinken laat brengen.

Engels gesproken

International Young Artist’s Presentation

Ook dit jaar stellen enkele van de meest beloftevolle jonge musici van 2019 zich na een intensieve coaching door Peter Van Heyghen en Raquel Andueza voor aan het publiek. U kunt de geselecteerde IYAP-ensembles ontdekken tijdens een unieke concertwandeling in de omgeving van CC De Kern in Wilrijk.

International Young Artist’s Presentation

Ook dit jaar stellen enkele van de meest beloftevolle jonge musici van 2019 zich na een intensieve coaching door Peter Van Heyghen en Raquel Andueza voor aan het publiek. U kunt de geselecteerde IYAP-ensembles ontdekken tijdens een unieke concertwandeling in de omgeving van CC De Kern in Wilrijk.

Sollazzo Ensemble

Het sensationele Sollazzo Ensemble laat zich inspireren door sleutelmomenten uit het tumultueuze en veel te korte leven van Maria van Bourgondië. Met muziek van Guillaume Du Fay, Gilles Binchois, Marbrianus de Orto en Pierre Fontaine brengen ze tegelijk ode aan het uitzonderlijk muzikale klimaat rondom Maria.

Manfred Sellink

Brugge was ten tijde van Maria van Bourgondië het artistieke centrum van het Bourgondische rijk. Hans Memling maakt er vanaf 1464 internationaal furore als schilder. In deze lezing is zijn monumentale drieluik Christus met zingende en musicerende engelen een recentelijk gerestaureerd topwerk uit de collectie van het KMSKA het vertrekpunt voor een boeiende uiteenzetting over kunst en cultuur in de Bourgondische Nederlanden in de tweede helft van de 15de eeuw.

Slotconcert Summerschool

De jaarlijkse Summerschool rond polyfonie duikt in het koorboek van de hofkapel (Br 5557) en het koorboek van Philips de Schone (Br 9126). Tijdens het toonmoment hoort u het resultaat van een intensieve week zingen vanuit de originele bronnen.

Het Nederlands Studenten Kamerorkest gaat van de kaart!

PROGRAMMA

Euryanthe Overture C.M. von Weber
Lof der Zotheid T. van Tol (met trompetsolist Floris Onstwedder)
De Ceder en de Palm V. Kalinnikov
– Pauze –
4e symfonie J. Brahms

Het Nederlands Studenten Kamerorkest gaat van de kaart! In 2019 bestaat dit bijzondere orkest 55 jaar en zal het haar 11e lustrum vieren met een spetterende tournee. Onder bezielende leiding van de jonge, dynamische dirigent Sander Teepen zal het Nederlands Studenten Kamerorkest (Nesko) een programma uitvoeren wat haar reputatie van originaliteit en eigenzinnigheid eer aan doet. Op deze avond zullen dirigent, solist en orkest het publiek meevoeren en buiten de gebaande paden treden, nieuwe deuren openen en onbekende wegen inslaan, kortom, we gaan samen van de kaart!
Het concert zal afgetrapt worden met de flitsende Euryanthe Overture van Carl Maria von Weber. Hierna zult u getuige zijn van een première; de jonge talentvolle componist Tijmen van Tol schreef speciaal voor het Nesko een nieuw werk getiteld Lof der Zotheid. Lof der Zotheid is een suite voor trompet, bugel, piccolotrompet en orkest waarbij de virtuoze solist Floris Onstwedder zal schitteren. Na dit vernieuwende werk zal het Nesko een symfonisch gedicht van de Russische componist Vasily Kalinnikov getiteld De Ceder en de Palm uitvoeren wat een smaakvolle brug zal vormen naar het programma na de pauze.
Na de pauze brengt het orkest de romantische en lyrische vierde symfonie van Johannes Brahms ten gehore. Dit meeslepende werk wordt door velen gezien als het magnum opus van Brahms en zal een onvergetelijke muzikale belevenis zijn voor zowel het orkest als publiek.

L. Vanbeckevoort & S. Van Driessche – Benefiet

Benefietconcert Koningin Elisabethwedstrijd uitgevoerd door Liebrecht Vanbeckevoort, piano (laureaat KEW 2007), en Svenja Van Driessche, viool (kandidaat KEW 2019).

Programma:
19u Deuren open
20u Aanvang Concert

Ludwig Van Beethoven,Sonate voor viool en piano nr. 8 in G, opus 30 nr. 3

Allegro assai

Tempo di minuetto, ma molto moderato e grazioso

Allegro vivace

Eugène YSAYE, Sonate voor viool solo nr. 1 in g, opus 27

Allegretto poco scherzoso

Finale; con brio

Francis POULENC, Sonate voor viool en piano, FP 119

Allegro con fuoco

Intermezzo

Presto tragico

Pablo DE SARASATE, Caprice basque, opus 24

Opbrengsten van dit concert gaan integraal naar ZING ZANG ZONG VZW (www.zingzangzong.be) en ACMA(Actie Comité Mucoviscidose Antwerpen,www.acma-muco.be/).
Organisatie: Rotary Club Antwerpen Metropool in samenwerking met de Mucovereniging VZW.

Muziek voor Artsen Zonder Grenzen

Muziek voor Artsen zonder Grenzen
1 dag per jaar organiseert les lux vzw een concert ten voordele van Artsen Zonder Grenzen. Uit respect voor de 365 dagen die Artsen Zonder Grenzen klaar staat voor de meest kwetsbare slachtoffers wereldwijd.

Programma: Debussy Muziek in Beeld
Wie eerder deze concerten heeft bijwoond, weet het intussen: elk jaar opnieuw zorgt Pianist Lucas Blondeel voor een unieke muzikale ervaring op topniveau.
Dit keer heeft Lucas in Toon Leën een ideale partner gevonden om de suggestieve kracht van
Debussys muziek te combineren met een visuele reis doorheen de beeldende kunstgeschiedenis.
Vertrekkend van de titels die Debussy zelf aan het einde van elk van zijn Préludes meegaf,
construeert kunstenaar Toon Leën een associatief verhaal in beelden.
In combinatie met de autonome uitdrukkingskracht van de muziek worden de titels in dit concert als vertrekpunten genomen voor een boeiende reeks associaties. We laten de beelden hier in dialoog treden met de muziek en laten ze meer zijn dan enkel illustraties. En omdat beelden soms woorden nodig hebben, wordt deze dialoog expliciet gemaakt via hele korte lezingen, zorgvuldig geënsceneerd om zowel de muziek als de beelden in hun autonome zeggingskracht tot hun recht te laten komen.
Door het prisma van Debussy en zijn vaak erg zinnelijke voorbeelden laten we onze verbeelding de vrije loop en vinden in zijn werk een reeks sleutels om de visuele schatkamer van de kunstgeschiedenis op een manier te ontsluiten die de meest onverwachte verbanden doet ontstaan, ver weg van de gekende clichés.
Zoals altijd wordt de opbrengst integraal doorgestort aan Artsen Zonder Grenzen.

Solisten (in alfabetische volgorde):
Lucas Blondeel, piano
Toon Leën, beeld

REVELGE

Cd Presentatie-concert:

Esther Kuiper, mezzo-sopraan

Sven Weyens, bas-bariton

Maurice Lammerts van Bueren, pianist

Clara De Decker, presentatie

Kamermuziek: The American Dream

Over dit concert

Drie Amerikanen nemen elk hetzelfde houtblazersensemble onder handen en toch is er nul risico op herhaling? Dat krijg je met uiteenlopende klankdenkers als de modernistische Carter, experimentele Cage en postromantische Barber. De blazers wisselen tijdens dit concert moeiteloos tussen totaal verschillende muziektalen en illustreren de gevarieerde rijkdom van moderne houtblazersmuziek. Irving Fine zorgt voor de minder bekende, maar boeiende inbreng, aangevuld met nieuw werk van Oscar Bettison voor hobo solo.

Uitvoerders

Aldo Baerten fluit

Benjamin Dieltjens klarinet

Piet Van Bockstal hobo

Oliver Engels fagot

Eliz Erkalp hoorn

Programma

CarterKwintet (voor houtblazers)

FinePartita (voor houtblazers)

BettisonNieuw werk voor hobo solo

CageMusic for wind instruments

BarberSummer music, opus 31

tickets worden verkocht door het Antwerp Symphony Orchestra

Kamermuziek: Fluitkwartet

Over dit concert

Zowel Mozart als zijn tijdgenoot Domenico Cimarosa schreven succesverhalen met het fluitkwartet. Ook in de twintigste eeuw was dit genre populair bij componisten. De Amerikaanse componist Copland schreef twee pakkend rouwende in memoriams voor collega Igor Stravinski en vriendin Beatrice Cunningham. De in Duitsland geboren, maar naar Israël uitgeweken Paul Ben-Haim evoceert met zijn vredige Serenade het Nabije Oosten.

Uitvoerders

Charlène Deschamps fluit

Yuko Kimura viool

Marija Krumes altviool

Diego Liberati cello

Programma

CimarosaFluitkwartet nr. 2 in G

MozartFluitkwartet nr. 1 in D, KV 285

CoplandThrenodies I & II

Ben-HaimSerenade

tickets worden verkocht door het Antwerp Symphony Orchestra

Kamermuziek: Mozart en Beethoven

Over dit concert

In de achttiende eeuw had elke aristocraat een blazersensemble in loondienst. Hun muziek diende vele doelen: serenades voor liefdesbetuigingen, tafelmuziek tijdens het dineren, arrangementen van toenmalige operahits. Door de flexibiliteit was het genre een echte passe-partout waar ook de groten zich van bedienden. Mozarts Serenade werd zo gesmaakt dat de muzikanten het zelfs onder zijn eigen balkon te berde brachten. Beethoven droeg met zijn naar Mozart knipogende Octet een prachtig steentje bij aan het populaire genre.

Uitvoerders

Nele Delafonteyne klarinet

Ria Moortgat klarinet

Piet Van Bockstal hobo

Sébastien Vanlerberghe hobo

Oliver Engels fagot

Tobias Knobloch fagot

Michaela Buzkova hoorn

Koen Thijs hoorn

Programma

MozartSerenade nr. 11 in Es, KV 375

BeethovenOctet in Es, opus 103

tickets worden verkocht door het Antwerp Symphony Orchestra

Kamermuziek: Bernstein

Over dit concert

Klassieke maestro Bernstein, jazzy Leonard of musical Lenny enthousiasmeert nog steeds jong en oud. Ook zijn kamermuziek slingert jammend en dansend doorheen verschillende stijlen. Bernsteins klarinet is telkens verrassend anders in de klassieke Klarinetsonate en de swingende Prelude, fugue and riffs. Ook verstilling en introspectie was deze joviale Amerikaanse dirigentcomponist niet vreemd. Het bewijs daarvoor levert hij met zijn Elegy for Mippy voor hoorn en piano. Een gulle selectie uit Bernsteins kamermuzikale catalogus voor blazers vervolledigt dit portret.

Uitvoerders

Benjamin Dieltjens klarinet

Michaela Buzkova hoorn

Jaroslaw Mroz contrabas

Pieter Bast drums

Boyan Vodenitcharov piano

Programma

Bernstein Klarinetsonate

BernsteinElegy for Mippy I

BernsteinPrelude, fugue and riffs

BernsteinMusic for horn

tickets worden verkocht door het Antwerp Symphony Orchestra

Kamermuziek: Barok

Over dit concert

Uitbundige kleuren, sierlijke vormen, krullen met weerhaakjes: naast ogen kunnen ook oren genieten van barok. In het kader van het culturele stadsfestival Antwerpen Barok 2018. Rubens inspireert brengen twee houtblazers van het Antwerp Symphony Orchestra muziek van Händel en Telemanns Tafelmusik. Andere barokke grootmeesters slingeren nu eens weemoed, dan weer positivisme naar ons toe. Kortom: toonschilders maken Antwerpen op 14 oktober nog net wat meer Barok.

Uitvoerders

Eric Speller hobo

Graziano Moretto fagot

Frank Agsteribbe klavecimbel

Programma

HändelHobosonate nr. 3 in F, opus 1, nr. 5, HWV 363a

TelemannHobosonate in g (uit: Esercizii musici, TWV 42)

FaschFagotsonate in C

SchaffrathHobosonate in d

HeinichenHobosonate in c

MatthesHobosonate in Bes

€ 17,00

tickets worden verkocht door het Antwerp Symphony Orchestra

Kamermuziek: Schubert

Over dit concert

Franz Schubert breidde zijn lied Die Forelle uit tot een van de beroemdste pianokwintetten uit het kamermuziekrepertoire. Zijn hypermelodieuze Forellenkwintet wordt voorafgegaan door een verrukkelijk strijktrio. Fijnproevers zijn gewaarschuwd.

Uitvoerders

Orsolya Horvath viool

Ayako Ochi altviool

Dieter Schützhoff cello

Ioan Baranga contrabas

Yutaka Oya piano

Programma

SchubertStrijktrio nr. 1 in Bes, D 471

SchubertPianokwintet in A, D 667, Forellen-Quintett

Lucas Blondeel – Nicolas Callot

Dit concert vindt plaats in het kader van de Middagconcerten van Antwerpen: gerenommeerde muzikanten, creatieve ensembles en jonge beloftevolle talenten worden uitgenodigd om op vrijdagmiddag een concert te verzorgen.

De concerten vinden elke vrijdagmiddag plaats in AMUZ, behalve in de schoolvakanties. Ze starten om 12u00 en duren ongeveer één uur. De deuren gaan open om 11u30. Vóór het concert kunt u in de oude foyer van AMUZ genieten van een drankje, na het middagconcert is er heerlijke soep met brood. U hoeft hiervoor niet te reserveren.

Voor groepen vanaf 20 personen kan u informeren naar onze groepslunches.

tickets@amuz.be of +32 (0)3 292 36 80

Kiyotaka Izumi en Polina Chernova

Dit concert vindt plaats in het kader van de Middagconcerten van Antwerpen: gerenommeerde muzikanten, creatieve ensembles en jonge beloftevolle talenten worden uitgenodigd om op vrijdagmiddag een concert te verzorgen.

De concerten vinden elke vrijdagmiddag plaats in AMUZ, behalve in de schoolvakanties. Ze starten om 12u00 en duren ongeveer één uur. De deuren gaan open om 11u30. Vóór het concert kunt u in de oude foyer van AMUZ genieten van een drankje, na het middagconcert is er heerlijke soep met brood. U hoeft hiervoor niet te reserveren.

Voor groepen vanaf 20 personen kan u informeren naar onze groepslunches.

tickets@amuz.beof+32 (0)3 292 36 80

Con Cuore o.l.v. Jan Vuye

Over sprookjes, mythen en fabels

Een concert geheel gewijd aan het wonderlijke universum vansprookjes, mythen en fabels. Het verhaal van de mier en de krekel is genoegzaam bekend, en ook Klein Duimpje , Belle en het Beest en Roodkapje passeren de revue. Verder maken ook nog een klagende Griek, een koning en een vissersmeid en een eenhoorn in gevangenschap hun opwachting. Con Cuore waagt zich daarenboven aan een bezwerend drieluik waarin strikt genomen niet gezongen wordt, maar dat wel bol staat van gescandeerde spreeksolos, toverformules en andere auditieve special effects.

Op het programma staan werken van o.a. Maurice Ravel, William Byrd, Josef Rheinberger, Ola Gjeilo, Heinz Kratochwil en Gabriel Fauré. Welkom op dit betoverende concert, en wat u ook doet: nallez pas au bois…

13 jan 2019 om 16u

AMUZ

Kammenstraat 81

2000 Antwerpen

UTOPIA

Utopia (Belgian Handmade Polyphony)

Programma Brueghel

Pieter Brueghel is ongetwijfeld een van de meest boeiende schilders uit de 16de eeuwse Nederlanden. Niemand anders schilderde zó precies en krachtig de natuur, de loop van de seizoenen, de mens in zijn volkse habitat. Maar hij was ook een meester in het penselen van surrealistische personages of situaties à la Jeroen Bosch, al dan niet met religieuze ondertoon. Zijn oog voor detail en nauwkeurigheid verbaast nog steeds menig museumbezoeker.

Beroemde verzamelaars zoals Keizer Rudolf II hadden tegen het eind van de zestiende eeuw al een ganse verzameling van Bruegels werken aangelegd. Maar ook rijke burgers, kunstverzamelaars uit Antwerpen en Brussel kochten zijn werken, zoals Kardinaal Antoine Perrenot de Granvelle, de Antwerpse patriciër Nicolaes Jongelinck, en Abraham Ortelius, de cartograaf, die trouwens een goede vriend van Bruegel was.

Utopia brengt met Brueghel? een gevarieerde bloemlezing muziek uit Brueghels tijd. Bij het samenstellen van dit programma liet Utopia zich inspireren door schilderijen alsde triomf van de dood, Dulle Griet(het schilderij dat vanaf begin 2019, na een zorgvuldige restauratie terug te zien zal zijn in het Museum Mayer van den Bergh),de Toren van Babel, de boerenbruiloftenhet gevecht tussen vasten en vastenavond…

Aan de hand van composities van tijd- en streekgenoten worden de schilderijen van Brueghel verklankt. Met muziek van o.m. Clemens non Papa, Lassus, Crequillon, Gombert wil Utopia een sfeervol portret creëren en de verschillende lagen van Breughels karakter weer tot leven brengen. Zo werd onlangs ontdekt via infrarood-fotografie dat Dulle Griet oorspronkelijk haar tong uitstak. Bruegel heeft nadien beslist om enkel strenge lipcontouren te schilderen. Maar Utopia brengt met Brueghel een boeiend concert zonder zelf-censuur: volkse gezangen, in contrast met religieuze werken en devote of wat schunnige liefdesliederen geven de facetten van onze grootmeester van het doek opnieuw kleur.

Utopia verenigt 5 Belgische zangers die jarenlange ervaring genot en bij gerenommeerde ensembles zoals Collegium Vocale Gent, Huelgas Ensemble, Capilla Flamenca, Nederlandse Bachvereninging, Bach Collegium Japan, etc… Het ensemble nam een vliegende start met een eerste concert in het Early Music Festival te Warschau en verschillende concerten in het Festival van Vlaanderen Mechelen. In 2016 en 2017 gaf Utopia een twintigtal concerten inBelgië en Nederland. Ondertussen bracht het reeds 2 cds uit bij het label Etcetera: de Lamentaties van Cristobal de Morales en Luther, the noble Art of Music, met prachtige werken van onder meer Josquin Desprez, Balduin Hoyoul en Michael Praetorius.

Utopia ontleende haar naam aan het gelijknamige boek van Thomas More, dat in 1516 in Antwerpen werd geschreven. Geïnspireerd door de interessante en innovatieve ideeën in het boek, wil Utopia ook een maatschappelijke rol spelen door haar projecten en samenwerkingen. Zo is er ondertussen een tweejaarlijks Utopia Festival, waar muziek, beeldende kunst, film en fotografie aan bod komen, naast lezingen en debatten over maatschappelijke themas. Als ensemble in residentiein de schitterende Sint-Pauluskerk te Antwerpen heeft Utopia een prachtige thuisbasis voor concerten en nieuwe projecten.

Utopia specialiseert zich in vocale muziek uit de 16de en vroeg 17de eeuw, maar zong reeds verschillende voor hen gecomponeerde werken, steeds zoekend naar een doorleefde expressiviteit. Het uitgangspunt van gelijkwaardigheid van hun vijf stemmen (zonder dirigent of één artistiek leider) zorgt voor een rijke en homogene klank, al dan niet aangevuld met instrumenten en/of extra zangers.

28 april 2019 om 11u

AMUZ

Kammenstraat 81

2000 Antwerpen

Just For Fun o.l.v. Johan De Lombaert

Just For Fun (JFF) is een vocal-jazz groep uit Mechelen. Het ensemble bestaat reeds 20 jaar en kwam 5 jaar geleden onder de professionele leiding van dirigent Johan De Lombaert.

Jazz, lichte muziek en close harmony zijn hun biotoop.

De zangers van JFF zijn in hun genre toonaangevend in Vlaanderen. Ze behaalden in 2015 een plaats in de ere-afdeling op de provinciale wedstrijd van de provincie Antwerpen en op het 2-jaarlijkse koorfestival te Kontich behaalden ze een eerste prijs met 95% van de punten. De hoogste tijd dus om zich ook internationaal met andere groepen te gaan meten. JFF werd in 2017 geselecteerd om deel te nemen aan het BALK TOPfestival in Rotterdam (NL) waar het ensemble een zeer mooie vierde plaats in de 1steklasse van de middelgrote groepen behaalde.

Om hun kwaliteit nog te verbeteren laat JFF zich regelmatig coachen door Nederlandse topdirigenten. Zo kwamen Tijs Krammer, Hans van den Brand en Rohan Poldervaart afgezakt om met JFF te werken. Ze waren verrast door het hoge niveau en de muzikaliteit van deze groep.

Just For Fun o.l.v. Johan De Lombaert

3 maart 2019 om 16u

AMUZ

Kammenstraat 81

2000 Antwerpen

Gebroeders Van de Velde

Dit concert vindt plaats in het kader van de Middagconcerten van Antwerpen: gerenommeerde muzikanten, creatieve ensembles en jonge beloftevolle talenten worden uitgenodigd om op vrijdagmiddag een concert te verzorgen.

De concerten vinden elke vrijdagmiddag plaats in AMUZ, behalve in de schoolvakanties. Ze starten om 12u00 en duren ongeveer één uur. De deuren gaan open om 11u30. Vóór het concert kunt u in de oude foyer van AMUZ genieten van een drankje, na het middagconcert is er heerlijke soep met brood. U hoeft hiervoor niet te reserveren.

Voor groepen vanaf 20 personen kan u informeren naar onze groepslunches.

tickets@amuz.beof+32 (0)3 292 36 80

Nicolas Dupont en Olga Kirpicheva

Dit concert vindt plaats in het kader van de Middagconcerten van Antwerpen: gerenommeerde muzikanten, creatieve ensembles en jonge beloftevolle talenten worden uitgenodigd om op vrijdagmiddag een concert te verzorgen.

De concerten vinden elke vrijdagmiddag plaats in AMUZ, behalve in de schoolvakanties. Ze starten om 12u00 en duren ongeveer één uur. De deuren gaan open om 11u30. Vóór het concert kunt u in de oude foyer van AMUZ genieten van een drankje, na het middagconcert is er heerlijke soep met brood. U hoeft hiervoor niet te reserveren.

Voor groepen vanaf 20 personen kan u informeren naar onze groepslunches.

tickets@amuz.beof+32 (0)3 292 36 80

Duo Yin-Yang

Dit concert vindt plaats in het kader van de Middagconcerten van Antwerpen: gerenommeerde muzikanten, creatieve ensembles en jonge beloftevolle talenten worden uitgenodigd om op vrijdagmiddag een concert te verzorgen.

De concerten vinden elke vrijdagmiddag plaats in AMUZ, behalve in de schoolvakanties. Ze starten om 12u00 en duren ongeveer één uur. De deuren gaan open om 11u30. Vóór het concert kunt u in de oude foyer van AMUZ genieten van een drankje, na het middagconcert is er heerlijke soep met brood. U hoeft hiervoor niet te reserveren.

Voor groepen vanaf 20 personen kan u informeren naar onze groepslunches.

tickets@amuz.beof+32 (0)3 292 36 80

Trio Mistral

Dit concert vindt plaats in het kader van de Middagconcerten van Antwerpen: gerenommeerde muzikanten, creatieve ensembles en jonge beloftevolle talenten worden uitgenodigd om op vrijdagmiddag een concert te verzorgen.

De concerten vinden elke vrijdagmiddag plaats in AMUZ, behalve in de schoolvakanties. Ze starten om 12u00 en duren ongeveer één uur. De deuren gaan open om 11u30. Vóór het concert kunt u in de oude foyer van AMUZ genieten van een drankje, na het middagconcert is er heerlijke soep met brood. U hoeft hiervoor niet te reserveren.

Voor groepen vanaf 20 personen kan u informeren naar onze groepslunches.

tickets@amuz.beof+32 (0)3 292 36 80

Anne Cambier en Frank Agsteribbe

Dit concert vindt plaats in het kader van de Middagconcerten van Antwerpen: gerenommeerde muzikanten, creatieve ensembles en jonge beloftevolle talenten worden uitgenodigd om op vrijdagmiddag een concert te verzorgen.

De concerten vinden elke vrijdagmiddag plaats in AMUZ, behalve in de schoolvakanties. Ze starten om 12u00 en duren ongeveer één uur. De deuren gaan open om 11u30. Vóór het concert kunt u in de oude foyer van AMUZ genieten van een drankje, na het middagconcert is er heerlijke soep met brood. U hoeft hiervoor niet te reserveren.

Voor groepen vanaf 20 personen kan u informeren naar onze groepslunches.

tickets@amuz.beof+32 (0)3 292 36 80

Ayako Ito

Dit concert vindt plaats in het kader van de Middagconcerten van Antwerpen: gerenommeerde muzikanten, creatieve ensembles en jonge beloftevolle talenten worden uitgenodigd om op vrijdagmiddag een concert te verzorgen.

De concerten vinden elke vrijdagmiddag plaats in AMUZ, behalve in de schoolvakanties. Ze starten om 12u00 en duren ongeveer één uur. De deuren gaan open om 11u30. Vóór het concert kunt u in de oude foyer van AMUZ genieten van een drankje, na het middagconcert is er heerlijke soep met brood. U hoeft hiervoor niet te reserveren.

Voor groepen vanaf 20 personen kan u informeren naar onze groepslunches.

tickets@amuz.beof+32 (0)3 292 36 80

Ayako Ito en Jos Van Immerseel

Dit concert vindt plaats in het kader van de Middagconcerten van Antwerpen: gerenommeerde muzikanten, creatieve ensembles en jonge beloftevolle talenten worden uitgenodigd om op vrijdagmiddag een concert te verzorgen.

De concerten vinden elke vrijdagmiddag plaats in AMUZ, behalve in de schoolvakanties. Ze starten om 12u00 en duren ongeveer één uur. De deuren gaan open om 11u30. Vóór het concert kunt u in de oude foyer van AMUZ genieten van een drankje, na het middagconcert is er heerlijke soep met brood. U hoeft hiervoor niet te reserveren.

Voor groepen vanaf 20 personen kan u informeren naar onze groepslunches.

tickets@amuz.beof+32 (0)3 292 36 80

Duo Desimpelaere

Dit concert vindt plaats in het kader van de Middagconcerten van Antwerpen: gerenommeerde muzikanten, creatieve ensembles en jonge beloftevolle talenten worden uitgenodigd om op vrijdagmiddag een concert te verzorgen.

De concerten vinden elke vrijdagmiddag plaats in AMUZ, behalve in de schoolvakanties. Ze starten om 12u00 en duren ongeveer één uur. De deuren gaan open om 11u30. Vóór het concert kunt u in de oude foyer van AMUZ genieten van een drankje, na het middagconcert is er heerlijke soep met brood. U hoeft hiervoor niet te reserveren.

Voor groepen vanaf 20 personen kan u informeren naar onze groepslunches.

tickets@amuz.beof+32 (0)3 292 36 80

Alfama kwartet

Dit concert vindt plaats in het kader van de Middagconcerten van Antwerpen: gerenommeerde muzikanten, creatieve ensembles en jonge beloftevolle talenten worden uitgenodigd om op vrijdagmiddag een concert te verzorgen.

De concerten vinden elke vrijdagmiddag plaats in AMUZ, behalve in de schoolvakanties. Ze starten om 12u00 en duren ongeveer één uur. De deuren gaan open om 11u30. Vóór het concert kunt u in de oude foyer van AMUZ genieten van een drankje, na het middagconcert is er heerlijke soep met brood. U hoeft hiervoor niet te reserveren.

Voor groepen vanaf 20 personen kan u informeren naar onze groepslunches.

tickets@amuz.beof+32 (0)3 292 36 80

Ism Antwerp Symphony Orchestra

Dit concert vindt plaats in het kader van de Middagconcerten van Antwerpen: gerenommeerde muzikanten, creatieve ensembles en jonge beloftevolle talenten worden uitgenodigd om op vrijdagmiddag een concert te verzorgen.

De concerten vinden elke vrijdagmiddag plaats in AMUZ, behalve in de schoolvakanties. Ze starten om 12u00 en duren ongeveer één uur. De deuren gaan open om 11u30. Vóór het concert kunt u in de oude foyer van AMUZ genieten van een drankje, na het middagconcert is er heerlijke soep met brood. U hoeft hiervoor niet te reserveren.

Voor groepen vanaf 20 personen kan u informeren naar onze groepslunches.

tickets@amuz.beof+32 (0)3 292 36 80

Hrayr Karapetyan en Hasmik Manukyan

Dit concert vindt plaats in het kader van de Middagconcerten van Antwerpen: gerenommeerde muzikanten, creatieve ensembles en jonge beloftevolle talenten worden uitgenodigd om op vrijdagmiddag een concert te verzorgen.

De concerten vinden elke vrijdagmiddag plaats in AMUZ, behalve in de schoolvakanties. Ze starten om 12u00 en duren ongeveer één uur. De deuren gaan open om 11u30. Vóór het concert kunt u in de oude foyer van AMUZ genieten van een drankje, na het middagconcert is er heerlijke soep met brood. U hoeft hiervoor niet te reserveren.

Voor groepen vanaf 20 personen kan u informeren naar onze groepslunches.

tickets@amuz.beof+32 (0)3 292 36 80

Bert Helsen en Waldo Geuns

Dit concert vindt plaats in het kader van de Middagconcerten van Antwerpen: gerenommeerde muzikanten, creatieve ensembles en jonge beloftevolle talenten worden uitgenodigd om op vrijdagmiddag een concert te verzorgen.

De concerten vinden elke vrijdagmiddag plaats in AMUZ, behalve in de schoolvakanties. Ze starten om 12u00 en duren ongeveer één uur. De deuren gaan open om 11u30. Vóór het concert kunt u in de oude foyer van AMUZ genieten van een drankje, na het middagconcert is er heerlijke soep met brood. U hoeft hiervoor niet te reserveren.

Voor groepen vanaf 20 personen kan u informeren naar onze groepslunches.

tickets@amuz.beof+32 (0)3 292 36 80

Marie Hallynck en Muhiddin Dürrüoglu

Dit concert vindt plaats in het kader van de Middagconcerten van Antwerpen: gerenommeerde muzikanten, creatieve ensembles en jonge beloftevolle talenten worden uitgenodigd om op vrijdagmiddag een concert te verzorgen.

De concerten vinden elke vrijdagmiddag plaats in AMUZ, behalve in de schoolvakanties. Ze starten om 12u00 en duren ongeveer één uur. De deuren gaan open om 11u30. Vóór het concert kunt u in de oude foyer van AMUZ genieten van een drankje, na het middagconcert is er heerlijke soep met brood. U hoeft hiervoor niet te reserveren.

Voor groepen vanaf 20 personen kan u informeren naar onze groepslunches.

tickets@amuz.beof+32 (0)3 292 36 80

Pieter Jansen en Hasmik Manukyan

Dit concert vindt plaats in het kader van de Middagconcerten van Antwerpen: gerenommeerde muzikanten, creatieve ensembles en jonge beloftevolle talenten worden uitgenodigd om op vrijdagmiddag een concert te verzorgen.

De concerten vinden elke vrijdagmiddag plaats in AMUZ, behalve in de schoolvakanties. Ze starten om 12u00 en duren ongeveer één uur. De deuren gaan open om 11u30. Vóór het concert kunt u in de oude foyer van AMUZ genieten van een drankje, na het middagconcert is er heerlijke soep met brood. U hoeft hiervoor niet te reserveren.

Voor groepen vanaf 20 personen kan u informeren naar onze groepslunches.

tickets@amuz.beof+32 (0)3 292 36 80

Trio Bogdanovic

Dit concert vindt plaats in het kader van de Middagconcerten van Antwerpen: gerenommeerde muzikanten, creatieve ensembles en jonge beloftevolle talenten worden uitgenodigd om op vrijdagmiddag een concert te verzorgen.

De concerten vinden elke vrijdagmiddag plaats in AMUZ, behalve in de schoolvakanties. Ze starten om 12u00 en duren ongeveer één uur. De deuren gaan open om 11u30. Vóór het concert kunt u in de oude foyer van AMUZ genieten van een drankje, na het middagconcert is er heerlijke soep met brood. U hoeft hiervoor niet te reserveren.

Voor groepen vanaf 20 personen kan u informeren naar onze groepslunches.

tickets@amuz.beof+32 (0)3 292 36 80

Taurus Quartet

Dit concert vindt plaats in het kader van de Middagconcerten van Antwerpen: gerenommeerde muzikanten, creatieve ensembles en jonge beloftevolle talenten worden uitgenodigd om op vrijdagmiddag een concert te verzorgen.

De concerten vinden elke vrijdagmiddag plaats in AMUZ, behalve in de schoolvakanties. Ze starten om 12u00 en duren ongeveer één uur. De deuren gaan open om 11u30. Vóór het concert kunt u in de oude foyer van AMUZ genieten van een drankje, na het middagconcert is er heerlijke soep met brood. U hoeft hiervoor niet te reserveren.

Voor groepen vanaf 20 personen kan u informeren naar onze groepslunches.

tickets@amuz.beof+32 (0)3 292 36 80

Ism Antwerp Symphony Orchestra

Dit concert vindt plaats in het kader van de Middagconcerten van Antwerpen: gerenommeerde muzikanten, creatieve ensembles en jonge beloftevolle talenten worden uitgenodigd om op vrijdagmiddag een concert te verzorgen.

De concerten vinden elke vrijdagmiddag plaats in AMUZ, behalve in de schoolvakanties. Ze starten om 12u00 en duren ongeveer één uur. De deuren gaan open om 11u30. Vóór het concert kunt u in de oude foyer van AMUZ genieten van een drankje, na het middagconcert is er heerlijke soep met brood. U hoeft hiervoor niet te reserveren.

Voor groepen vanaf 20 personen kan u informeren naar onze groepslunches.

tickets@amuz.beof+32 (0)3 292 36 80

Wietse Beels en Edoardo Torbianelli

Dit concert vindt plaats in het kader van de Middagconcerten van Antwerpen: gerenommeerde muzikanten, creatieve ensembles en jonge beloftevolle talenten worden uitgenodigd om op vrijdagmiddag een concert te verzorgen.

De concerten vinden elke vrijdagmiddag plaats in AMUZ, behalve in de schoolvakanties. Ze starten om 12u00 en duren ongeveer één uur. De deuren gaan open om 11u30. Vóór het concert kunt u in de oude foyer van AMUZ genieten van een drankje, na het middagconcert is er heerlijke soep met brood. U hoeft hiervoor niet te reserveren.

Voor groepen vanaf 20 personen kan u informeren naar onze groepslunches.

tickets@amuz.beof+32 (0)3 292 36 80

Daniel Blumenthal

Dit concert vindt plaats in het kader van de Middagconcerten van Antwerpen: gerenommeerde muzikanten, creatieve ensembles en jonge beloftevolle talenten worden uitgenodigd om op vrijdagmiddag een concert te verzorgen.

De concerten vinden elke vrijdagmiddag plaats in AMUZ, behalve in de schoolvakanties. Ze starten om 12u00 en duren ongeveer één uur. De deuren gaan open om 11u30. Vóór het concert kunt u in de oude foyer van AMUZ genieten van een drankje, na het middagconcert is er heerlijke soep met brood. U hoeft hiervoor niet te reserveren.

Voor groepen vanaf 20 personen kan u informeren naar onze groepslunches.

tickets@amuz.beof+32 (0)3 292 36 80

Trio Koch

Dit concert vindt plaats in het kader van de Middagconcerten van Antwerpen: gerenommeerde muzikanten, creatieve ensembles en jonge beloftevolle talenten worden uitgenodigd om op vrijdagmiddag een concert te verzorgen.

De concerten vinden elke vrijdagmiddag plaats in AMUZ, behalve in de schoolvakanties. Ze starten om 12u00 en duren ongeveer één uur. De deuren gaan open om 11u30. Vóór het concert kunt u in de oude foyer van AMUZ genieten van een drankje, na het middagconcert is er heerlijke soep met brood. U hoeft hiervoor niet te reserveren.

Voor groepen vanaf 20 personen kan u informeren naar onze groepslunches.

tickets@amuz.beof+32 (0)3 292 36 80

Pianoduo Mephisto

Dit concert vindt plaats in het kader van de Middagconcerten van Antwerpen: gerenommeerde muzikanten, creatieve ensembles en jonge beloftevolle talenten worden uitgenodigd om op vrijdagmiddag een concert te verzorgen.

De concerten vinden elke vrijdagmiddag plaats in AMUZ, behalve in de schoolvakanties. Ze starten om 12u00 en duren ongeveer één uur. De deuren gaan open om 11u30. Vóór het concert kunt u in de oude foyer van AMUZ genieten van een drankje, na het middagconcert is er heerlijke soep met brood. U hoeft hiervoor niet te reserveren.

Voor groepen vanaf 20 personen kan u informeren naar onze groepslunches.

tickets@amuz.beof+32 (0)3 292 36 80

The Antwerp Quartet

Dit concert vindt plaats in het kader van de Middagconcerten van Antwerpen: gerenommeerde muzikanten, creatieve ensembles en jonge beloftevolle talenten worden uitgenodigd om op vrijdagmiddag een concert te verzorgen.

De concerten vinden elke vrijdagmiddag plaats in AMUZ, behalve in de schoolvakanties. Ze starten om 12u00 en duren ongeveer één uur. De deuren gaan open om 11u30. Vóór het concert kunt u in de oude foyer van AMUZ genieten van een drankje, na het middagconcert is er heerlijke soep met brood. U hoeft hiervoor niet te reserveren.

Voor groepen vanaf 20 personen kan u informeren naar onze groepslunches.

tickets@amuz.beof+32 (0)3 292 36 80

Anne Cambier en I Justiniani

Dit concert vindt plaats in het kader van de Middagconcerten van Antwerpen: gerenommeerde muzikanten, creatieve ensembles en jonge beloftevolle talenten worden uitgenodigd om op vrijdagmiddag een concert te verzorgen.

De concerten vinden elke vrijdagmiddag plaats in AMUZ, behalve in de schoolvakanties. Ze starten om 12u00 en duren ongeveer één uur. De deuren gaan open om 11u30. Vóór het concert kunt u in de oude foyer van AMUZ genieten van een drankje, na het middagconcert is er heerlijke soep met brood. U hoeft hiervoor niet te reserveren.

Voor groepen vanaf 20 personen kan u informeren naar onze groepslunches.

tickets@amuz.beof+32 (0)3 292 36 80

I Justiniani i.s.m. Festival à Jodoigne

Dit concert vindt plaats in het kader van de Middagconcerten van Antwerpen: gerenommeerde muzikanten, creatieve ensembles en jonge beloftevolle talenten worden uitgenodigd om op vrijdagmiddag een concert te verzorgen.

De concerten vinden elke vrijdagmiddag plaats in AMUZ, behalve in de schoolvakanties. Ze starten om 12u00 en duren ongeveer één uur. De deuren gaan open om 11u30. Vóór het concert kunt u in de oude foyer van AMUZ genieten van een drankje, na het middagconcert is er heerlijke soep met brood. U hoeft hiervoor niet te reserveren.

Voor groepen vanaf 20 personen kan u informeren naar onze groepslunches.

tickets@amuz.beof+32 (0)3 292 36 80

Trio Grumiaux

Dit concert vindt plaats in het kader van de Middagconcerten van Antwerpen: gerenommeerde muzikanten, creatieve ensembles en jonge beloftevolle talenten worden uitgenodigd om op vrijdagmiddag een concert te verzorgen.

De concerten vinden elke vrijdagmiddag plaats in AMUZ, behalve in de schoolvakanties. Ze starten om 12u00 en duren ongeveer één uur. De deuren gaan open om 11u30. Vóór het concert kunt u in de oude foyer van AMUZ genieten van een drankje, na het middagconcert is er heerlijke soep met brood. U hoeft hiervoor niet te reserveren.

Voor groepen vanaf 20 personen kan u informeren naar onze groepslunches.

tickets@amuz.be of +32 (0)3 292 36 80

Flanders Harp Quartet

Dit concert vindt plaats in het kader van de Middagconcerten van Antwerpen: gerenommeerde muzikanten, creatieve ensembles en jonge beloftevolle talenten worden uitgenodigd om op vrijdagmiddag een concert te verzorgen.

De concerten vinden elke vrijdagmiddag plaats in AMUZ, behalve in de schoolvakanties. Ze starten om 12u00 en duren ongeveer één uur. De deuren gaan open om 11u30. Vóór het concert kunt u in de oude foyer van AMUZ genieten van een drankje, na het middagconcert is er heerlijke soep met brood. U hoeft hiervoor niet te reserveren.

Voor groepen vanaf 20 personen kan u informeren naar onze groepslunches.

tickets@amuz.be of +32 (0)3 292 36 80

European Union Baroque Orchestra & Lars Ulrik Mortensen

Een van de meest spectaculaire barokke kunstenfestivals was het Festival der Planeten. Koning Frederik August II de Sterke organiseerde in Dresden een spectaculair feest onder het motto “Constellatio felix” (Gelukkige planetaire constellatie) ter ere van het huwelijk van zijn zoon Frederik August III met aartshertogin Maria Van Habsburg. Gasten werden getrakteerd op opera’s, bals en concerten. We weten dat componisten als Händel, Telemann, Heinichen, Lotti en Zelenka deelnamen aan de één maand durende planetenfestiviteiten. De werken op dit programma passen in dit astronomische kader, zoals de focus op de zon (Lully’s Phaeton), de sterren (Muffats Concerto Grosso Propitia Sydera of Gelukkige sterren) en de planeten (Rameaus Entrées voor Jupiter, Venus en Mercurius).

European Union Baroque Orchestra & Amandine Beyer

Tijdens de barok werd muzikale stijl vaak gedefinieerd aan de hand van een specifieke regio. Duitse, Italiaans of Franse muziek had een eigen herkenbare stijl, maar componisten keken ook graag over de landsgrenzen heen. Veel componisten schreven in de ‘goût français’: in de Franse stijl, met de typische melodische wendingen, ritmes en versieringen. André Campra’s L’Europe Galante uit 1697 wordt beschouwd als de eerste ‘ballet-opéra’ – ballet was tot de 19de eeuw een belangrijk element in de Franse muziek. Franse dansen werden ook geïntegreerd in puur instrumentale muziek, zoals Georg Muffats sonates uit de Armonico Tributo. Michel Corrette baseerde zijn Concerts Comiques op diverse bronnen, zoals Rameau’s Les Indes Galantes voor zijn 25ste concerto. Menig componist slaagde erin, als een ware Europeaan, om de Franse, Duitse en Italiaanse stijlen in zijn werk te verenigen, zoals Muffat en Jean-Marie Leclair. Deze laatste is de oprichter van de Franse vioolschool, maar werkte ook in meerdere Europese landen, waar hij zijn talenten als componist en uitvoerder kon tonen.

Heyman Paul & Isil Bengi

Herhaaldelijk rees de vraag vanuit het publiek om tijdens de zomermaanden door te gaan met de Middagconcerten van Antwerpen. Dit was de aanzet tot de eerste zomereditie van de Young Masters.

Het is meteen een uitgelezen kans om jonge musici , afgestudeerde masters, aan te trekken en hen op die manier een opstap te geven na hun studies aan de verschillende conservatoria. Er werd bij aanvang overleg gepleegd met Muziek in St.Paulus en de Kathedraal maar we kozen uiteindelijk voor dezelfde setting als de wekelijkse vrijdagmiddagconcerten.

Anne Cambier, docente aan de School of Arts stelde voor om masters aan te spreken van haar klas en haar collega docenten.

U kan op deze wijze verder genieten van heerlijke Middagconcerten tijdens de zomermaanden.

Tevens ondersteunen we hiermee jong aankomend toptalent tijdens een unieke beleving in het centrum van Antwerpen op een prachtige locatie met een schitterende akoestiek.

We kijken er naar uit om samen met u deze nieuwe talenten te ontdekken

Océane Knop & Pieter- Jan Verhoyen

Herhaaldelijk rees de vraag vanuit het publiek om tijdens de zomermaanden door te gaan met de Middagconcerten van Antwerpen. Dit was de aanzet tot de eerste zomereditie van de Young Masters.

Het is meteen een uitgelezen kans om jonge musici , afgestudeerde masters, aan te trekken en hen op die manier een opstap te geven na hun studies aan de verschillende conservatoria. Er werd bij aanvang overleg gepleegd met Muziek in St.Paulus en de Kathedraal maar we kozen uiteindelijk voor dezelfde setting als de wekelijkse vrijdagmiddagconcerten.

Anne Cambier, docente aan de School of Arts stelde voor om masters aan te spreken van haar klas en haar collega docenten.

U kan op deze wijze verder genieten van heerlijke Middagconcerten tijdens de zomermaanden.

Tevens ondersteunen we hiermee jong aankomend toptalent tijdens een unieke beleving in het centrum van Antwerpen op een prachtige locatie met een schitterende akoestiek.

We kijken er naar uit om samen met u deze nieuwe talenten te ontdekken

Stijn Claeys

Herhaaldelijk rees de vraag vanuit het publiek om tijdens de zomermaanden door te gaan met de Middagconcerten van Antwerpen. Dit was de aanzet tot de eerste zomereditie van de Young Masters.

Het is meteen een uitgelezen kans om jonge musici , afgestudeerde masters, aan te trekken en hen op die manier een opstap te geven na hun studies aan de verschillende conservatoria. Er werd bij aanvang overleg gepleegd met Muziek in St.Paulus en de Kathedraal maar we kozen uiteindelijk voor dezelfde setting als de wekelijkse vrijdagmiddagconcerten.

Anne Cambier, docente aan de School of Arts stelde voor om masters aan te spreken van haar klas en haar collega docenten.

U kan op deze wijze verder genieten van heerlijke Middagconcerten tijdens de zomermaanden.

Tevens ondersteunen we hiermee jong aankomend toptalent tijdens een unieke beleving in het centrum van Antwerpen op een prachtige locatie met een schitterende akoestiek.

We kijken er naar uit om samen met u deze nieuwe talenten te ontdekken

Cesar Laporev & Uschik Choi

Herhaaldelijk rees de vraag vanuit het publiek om tijdens de zomermaanden door te gaan met de Middagconcerten van Antwerpen. Dit was de aanzet tot de eerste zomereditie van de Young Masters.

Het is meteen een uitgelezen kans om jonge musici , afgestudeerde masters, aan te trekken en hen op die manier een opstap te geven na hun studies aan de verschillende conservatoria. Er werd bij aanvang overleg gepleegd met Muziek in St.Paulus en de Kathedraal maar we kozen uiteindelijk voor dezelfde setting als de wekelijkse vrijdagmiddagconcerten.

Anne Cambier, docente aan de School of Arts stelde voor om masters aan te spreken van haar klas en haar collega docenten.

U kan op deze wijze verder genieten van heerlijke Middagconcerten tijdens de zomermaanden.

Tevens ondersteunen we hiermee jong aankomend toptalent tijdens een unieke beleving in het centrum van Antwerpen op een prachtige locatie met een schitterende akoestiek.

We kijken er naar uit om samen met u deze nieuwe talenten te ontdekken

Pieter-Jan Koninckx

Herhaaldelijk rees de vraag vanuit het publiek om tijdens de zomermaanden door te gaan met de Middagconcerten van Antwerpen. Dit was de aanzet tot de eerste zomereditie van de Young Masters.

Het is meteen een uitgelezen kans om jonge musici , afgestudeerde masters, aan te trekken en hen op die manier een opstap te geven na hun studies aan de verschillende conservatoria. Er werd bij aanvang overleg gepleegd met Muziek in St.Paulus en de Kathedraal maar we kozen uiteindelijk voor dezelfde setting als de wekelijkse vrijdagmiddagconcerten.

Anne Cambier, docente aan de School of Arts stelde voor om masters aan te spreken van haar klas en haar collega docenten.

U kan op deze wijze verder genieten van heerlijke Middagconcerten tijdens de zomermaanden.

Tevens ondersteunen we hiermee jong aankomend toptalent tijdens een unieke beleving in het centrum van Antwerpen op een prachtige locatie met een schitterende akoestiek.

We kijken er naar uit om samen met u deze nieuwe talenten te ontdekken

Klankenbad seizoen 18 | 19 Reeks 3 voor kleuters

De mens vertoont de grootste aanleg voor muziek in zijn vroegste kindertijd. Het is dan ook heerlijk om met babys en peuters eenvoudige liedjes te zingen en te experimenteren met ritme en geluid. In AMUZ kan u uw kindje tijdens vier korte sessies laten kennismaken met muzikaliteit. Klankenbad is gebaseerd op Music Learning Theory van de gereputeerde pedagoog Edwin E. Gordon, die stelt dat muzikaliteit op dezelfde manier wordt verworven als taal. Gordons theorie toont aan dat op zeer jonge leeftijd in contact komen met muziek een grote invloed heeft op de toekomstige muzikale ontwikkeling. Heel nuttig dus om uw kind te stimuleren en spelenderwijze in contact te brengen met muziek, maar bovenal ook bijzonder plezierig voor ouder en kind! Er wordt gewerkt met zes leeftijdscategorieën. Babys worden gestimuleerd in hun eigen muzikale gebrabbel. Peuters en kleuters gaan aan de slag met melodie, ritme en beweging. Als ouder of begeleider ontdekt u hoe u ook thuis met uw kindje muziek kan maken.

Reeks 3 voor kleuters

Zaterdag 11.05.19, 25.05.19, 08.06.19, 22.06.19

9.00: kleuters onthaalklas en 1ste kleuterklas – VOLZET

10.00: kleuters van de 2de kleuterklas

11.00: kleuters van de 3de kleuterklas

Inschrijvingsformulier

Klankenbad seizoen 18 | 19 Reeks 2 voor kleuters

De mens vertoont de grootste aanleg voor muziek in zijn vroegste kindertijd. Het is dan ook heerlijk om met babys en peuters eenvoudige liedjes te zingen en te experimenteren met ritme en geluid. In AMUZ kan u uw kindje tijdens vier korte sessies laten kennismaken met muzikaliteit. Klankenbad is gebaseerd op Music Learning Theory van de gereputeerde pedagoog Edwin E. Gordon, die stelt dat muzikaliteit op dezelfde manier wordt verworven als taal. Gordons theorie toont aan dat op zeer jonge leeftijd in contact komen met muziek een grote invloed heeft op de toekomstige muzikale ontwikkeling. Heel nuttig dus om uw kind te stimuleren en spelenderwijze in contact te brengen met muziek, maar bovenal ook bijzonder plezierig voor ouder en kind! Er wordt gewerkt met zes leeftijdscategorieën. Babys worden gestimuleerd in hun eigen muzikale gebrabbel. Peuters en kleuters gaan aan de slag met melodie, ritme en beweging. Als ouder of begeleider ontdekt u hoe u ook thuis met uw kindje muziek kan maken.

Reeks 2 voor kleuters

Zaterdag 09.03.19, 23.03.19, 06.04.19, 20.04.19

9.00: kleuters onthaalklas en 1ste kleuterklas – VOLZET

10.00: kleuters van de 2de kleuterklas

11.00: kleuters van de 3de kleuterklas

Inschrijvingsformulier

Klankenbad seizoen 18 | 19 Reeks 3 voor baby’s en peuters

De mens vertoont de grootste aanleg voor muziek in zijn vroegste kindertijd. Het is dan ook heerlijk om met babys en peuters eenvoudige liedjes te zingen en te experimenteren met ritme en geluid. In AMUZ kan u uw kindje tijdens vier korte sessies laten kennismaken met muzikaliteit. Klankenbad is gebaseerd op Music Learning Theory van de gereputeerde pedagoog Edwin E. Gordon, die stelt dat muzikaliteit op dezelfde manier wordt verworven als taal. Gordons theorie toont aan dat op zeer jonge leeftijd in contact komen met muziek een grote invloed heeft op de toekomstige muzikale ontwikkeling. Heel nuttig dus om uw kind te stimuleren en spelenderwijze in contact te brengen met muziek, maar bovenal ook bijzonder plezierig voor ouder en kind! Er wordt gewerkt met zes leeftijdscategorieën. Babys worden
gestimuleerd in hun eigen muzikale gebrabbel. Peuters en kleuters gaan aan de slag met melodie, ritme en beweging. Als ouder of begeleider ontdekt u hoe u ook thuis met uw kindje muziek kan maken.

Reeks 3 voor babys en peuters

Zaterdag 04.05.19, 18.05.19, 01.06.19, 15.06.19

9.00: babys & peuters van 0 tot 18 maanden – VOLZET

10.00: peuters van 18 tot 24 maanden – VOLZET

11.00: peuters van 24 maanden tot ze naar de onthaalklas of 1ste kleuterklas gaan – VOLZET

Inschrijvingsformulier

Klankenbad seizoen 18 | 19 Reeks 2 voor baby’s en peuters

De mens vertoont de grootste aanleg voor muziek in zijn vroegste kindertijd. Het is dan ook heerlijk om met baby’s en peuters eenvoudige liedjes te zingen en te experimenteren met ritme en geluid. In AMUZ kan u uw kindje tijdens vier korte sessies laten kennismaken met muzikaliteit. Klankenbad is gebaseerd op Music Learning Theory van de gereputeerde pedagoog Edwin E. Gordon, die stelt dat muzikaliteit op dezelfde manier wordt verworven als taal. Gordons theorie toont aan dat op zeer jonge leeftijd in contact komen met muziek een grote invloed heeft op de toekomstige muzikale ontwikkeling. Heel nuttig dus om uw kind te stimuleren en spelenderwijze in contact te brengen met muziek, maar bovenal ook bijzonder plezierig voor ouder en kind! Er wordt gewerkt met zes leeftijdscategorieën. Baby’s worden gestimuleerd in hun eigen muzikale gebrabbel. Peuters en kleuters gaan aan de slag met melodie, ritme en beweging. Als ouder of begeleider ontdekt u hoe u ook thuis met uw kindje muziek kan maken.

Reeks 2 voor baby’s en peuters

Zaterdag 16.02.19, 02.03.19, 16.03.19 en 30.03.19

9.00: baby’s & peuters van 0 tot 18 maanden – VOLZET

10.00: peuters van 18 tot 24 maanden – VOLZET

11.00: peuters van 24 maanden tot ze naar de onthaalklas of 1ste kleuterklas gaan – VOLZET

PIANORECITAL KOTARO FUKUMA

VIDEO

“Shimmering water” is the image of the ideogram (ko)*, which appears in my first name.
This phenomenon makes me happy and, like music, it can rejuvenate, heal, stimulate the soul, and touch the heart”… K. Fukuma
*see below

“A fabulous artist… and a prince among peers.”
(The Independent)

“An explosion of colors… a treat.”
(The New York Times)

Een absolute primeur voor ons land: op zaterdag 6 oktober geeft de wereldberoemde Japanse pianist KOTARO FUKUMA (1982) zijn allereerste recital in België. Met een werkelijk subliem programma dat volledig is opgebouwd rond 1918.

Sinds hij op zijn 20 ste de International Cleveland Competition won, trad hij op in de meest prestigieuze zalen: Berlijnse Filharmonie, Konzerthaus Berlin, Wigmore Hall, Gewandhaus Leipzig, Salle Gaveau in Parijs, Nationaal Auditorium in Madrid, Suntory Hall, Opera City in Tokio, Carnegie Hall in New York…
Hij bouwde als solopianist, kamermuzikant en concertmusicus (zijn repertoire omvat maar liefst een 40-tal concerto’s!) een indrukwekkend en veelzijdig repertoire op, van Bach tot hedendaags. Hij creëerde ook tal van eigentijdse composities, onder meer van Toru Takemitsu, Renaud Gagneux, Thierry Escaich, Einojuhani Rautavaara, Francesco Milita…
Voor het overige heeft hij een bijzonder eclectische smaak en houdt hij evenzeer van
musical, jazz, chanson…
Kortom, hij wordt algemeen (en terecht) beschouwd als toonaangevend in het moderne pianolandschap. Niet te missen dus, dit eenmalige pianofestijn!

An absolute first for our country: Saturday 6 October 2018 (at 8 pm) sees the maiden recital in
Belgium by the renowned Japanese pianist Kotaro Fukuma, who will perform a truly sublime
programme, thematically entirely constructed around the year 1918.
Since his win at the International Cleveland Competition at the age of 20 he has performed in the most prestigious of venues: Berlin Philharmonic, Berlin Konzerthaus, Wigmore Hall, Gewandhaus Leipzig, Salle Gaveau Paris, National Auditorium Madrid, Suntory Hall, Opera City Tokyo, Carnegie Hall New York …
As chamber musician and concert pianist he has built up an impressive and versatile repertory
(containing some 40 concertos!), stretching all the way from Bach to the contemporary composers.
He has also played a number of contemporary compositions by Toru Takemitsu, Renaud Gagneux,Thierry Escaich, Einojuhani Rautavaara, Francesco Milita and (recently) Minako Tokuyama, to name but a few.
He has collaborated with top ballet dancers (Mathieu Ganio, Kaiji Moriyama, etc.) and figure skaters (Stéphane Lambiel, Yuzuru Hanyu, etc.) and got much appreciation from them.
Kotaro Fukuma is therefore generally (and rightfully) considered as a leading figure in the world of classical piano. This unique performance is surely not to be missed!

PROGRAMMA

TER NAGEDACHTENIS AAN 1918:
C. Debussy (1862-1918) : Rêverie
B. Bartók (1881-1945): 15 Hongaarse Volksdansen (1914-1918)
C. Debussy (1862-1918): Clair de Lune (uit Suite Bergamasque)
L. Vierne (1870-1937): Solitude op.44 (1918)

Pauze

A. Schönberg (1874-1951): Mäßig, aber sehr ausdrucksvoll
N. Medtner (1880-1951): Sonata Reminiscenza op.38-1 (1918-19)
M. de Falla (1876-1946): Homenaje a Debussy (1920)
C. Debussy (1862-1918): La soirée dans Grenade (uit Estampes)
M. Ravel (1875-1937) La Valse (1919) (eigen bewerking door Kotaro Fukuma)

www.kotarofukuma.com

Zefiro Torna, Steve Dugardin & Stefaan Degand

De meesterlijke renaissancecomponist Orlandus Lassus schreef met even groot gemak grootse geestelijke werken als Franse chansons, Italiaanse villanellen en Duitse drinkliederen. Zefiro Torna neemt u op sleeptouw en bespeelt alle snaren van het gemoed a.d.h.v. poëtische uitingen, scabreuze verzuchtingen, geestige dansante werkjes en teksten over bier en wijn die rijkelijk vloeien. Tijdens de voorstelling kan een uitgelezen selectie aan wijnen worden geproefd, met zorg uitgekozen door een wijnadviseur die zich liet inspireren door de Europese streken waar Lassus vertoefde en door de karakteristieke eigenschappen van de liederen. Contratenor en gediplomeerd wijnkenner Steve Dugardin en acteur Stefaan Degand vermaken het publiek met exquise faits-divers.

Daruma

De Darumapop is een traditionele Japanse holle, ronde pop van papier-maché. Het is een
geluksbrenger die symbool staat voor veerkracht en doorzettingsvermogen; twee
noodzakelijke eigenschappen voor iedere persoon die plots met ALS geconfronteerd wordt.
Op 20 mei organiseren wij als in memoriam voor onze papa een benefietconcert, waarvan
alle opbrengsten naar de ALS Liga gaan. Deze organisatie stimuleert en financiert
wetenschappelijk onderzoek naar ALS (via het onderzoeksfonds ‘A cure for ALS’) en
ondersteunt ALS-patiënten en hun families. De werking van de ALS Liga steunt op giften
en elke bijdrage helpt.

Lucifer

Thomas De Prins, Andy Fierens en Michaël Brijs creëren een eigentijds oratorium over een opstandige engel. Centrale thema’s zijn de vlucht en de figuur van de banneling.
Lucifer wordt een eclectische luisterervaring die barokke elementen combineert met mystiek, suspense, humor en surrealisme. Recitatieve passages wisselen af met instrumentale fugas en weidse koralen. Het verhaal wordt gezongen door het koor De Bronstige Bazooka’s. Ze worden bijgestaan door een vierkoppig instrumentaal ensemble, een verteller en twee vocale solisten.
Lucifer is een coproductie van De Bronstige Bazooka’s met Behoud De Begeerte, Arenbergschouwburg en Fameus (ondersteund door KunstZ).

Kinderen worden als componisten geboren

Dat met een beperkt aantal muzikale middelen prachtige, opzwepende en beklijvende muziek kan ontstaan, bewezen componisten als Steve Reich, Philip Glass en Michael Nyman. Op hun beurt componeren kinderen uit de derde graad lager onderwijs in AMUZ een week lang hun eigen ‘minimal music’, het resultaat ervan presenteren ze op dit toonmoment. De muzikale projectweken die AMUZ met De Veerman inricht, zorgen keer op keer voor verrijkende en verrassende ervaringen.

GEANNULEERD – Max Lakeman & Yvo Verschoor

Onverwachte ANNULERING PIANOLAinPRIMETIME

Jammer genoeg zien we ons genoodzaakt de concerten op 1, 2 en 3 februari te annuleren. Een onverwacht en acuut technisch probleem met de luchtvochtigheid in combinatie met de huidige weersomstandigheden beïnvloedt het functioneren van de kwetsbare historische pianola’s. Omdat het risico op schade te groot is, hebben daarom alle betrokken partijen, met pijn in het hart, besloten de gevoeligheden van hetklavierinstrumentarium in acht te nemen. Historische instrumenten zijn immers decore businessvan AMUZ als muziekcentrum en dragen we na aan het hart.

Als u ticket heeft gekocht, worden deze tickets uiteraard terugbetaald. Kunt u ons viadit formulieralvast uw bankgegevens bezorgen? Voor meer info kunt u contact opnemen met de ticketbalie.

___________________________

Pianolist Max Lakeman neemt u mee op een muzikale wandeling door de geschiedenis van de pianola heen. Daarnaast komt het spel van pianisten van honderd jaar geleden tot leven via de instrumenten van de firma Welte uit Duitsland en Duo-Art & Ampico uit Amerika en ziet u historisch beeldmateriaal uit de bloeitijd van de pianola.

Vox Clamantis

De muziek van Arvo Pärt heeft een intensiteit en verstilling die door merg en been gaat en zelfs de meest rabiate atheïst niet onberoerd laat. Pärt wil dat zijn muziek een spirituele kracht overbrengt, wat hij als een essentieel doel van muziek beschouwt. Passio is gebaseerd op het evangelie van Johannes en geschreven voor koor, vocale en instrumentale solisten. Vox Clamantis, met “granieten bassen, heldere tenoren, rijke alten en schitterende sopranen die bijdragen tot de excellente intonatie en samenklank” (PerformingArtsHub), is een van de meest gelauwerde ensembles voor de uitvoering van hedendaagse muziek. De zangers en artistiek leider Jaan-Eik Tulve werken sinds 1999 intens met Pärt samen en de componist is zelfs aanwezig bij de opnamen van zijn werken. Goedgekeurd door de meester zelf!

Dorothee Mields & Salagon Quartett

Het Stabat mater is een van de hoogtepunten uit Boccherinis vocale oeuvre: op intieme wijze verbeeldt hij muzikaal de poëtische beeltenis van Marias angst bij haar zoon aan het kruis. Dorothee Mields zingt met spirituele diepgang en zuivere stem. Ze wordt begeleid door het al even subtiele Salagon Quartet, aangevuld met contrabas. Samen brengen ze ook het uitermate verfijnde Salve regina uit 1824 van de jonge Felix Mendelssohn. De doordachte interactie tussen Mields en Salagon Quartet en hun geraffineerde samenspel leiden tot niet te missen oprechte en intieme kamermuziek.