EN • NL
Ticketshop

Laus Polyphoniae 2020

CONTRAPUNT VAN HET LEVEN

Contrapunt wordt in 2020 het centrale thema van Laus Polyphoniae. Het is geen alledaags begrip, maar toch onlosmakelijk verbonden met de muziek van de middeleeuwen en de renaissance – dé corebusiness van het zomerfestival. Bondig samengevat is contrapunt het verstrengelen van verschillende melodieën tot een klinkend geheel. Net zoals je met verschillende draden textiel kan weven, kan je volgens de regels van de kunst ook muzikale lijnen tot een muziekwerk samenvoegen. Door de eeuwen heen gingen muzikanten en componisten ontzettend creatief met die regels te werk, waardoor een grote variatie aan stijlen ontstond in alle genres van de muziek. Naïeve driestemmige Franse chansons, passionele vierstemmige Italiaanse madrigalen, of net cerebrale twaalfstemmige religieuze composities – die polyfone rijkdom wordt tijdens het festival aan u voorgesteld.

Contrapunt was in het leven van de middeleeuwen en renaissance veelvuldig te horen, zowel bij bijzondere gebeurtenissen als in het dagelijkse leven. In Ecce Homo, een voorstelling waarin beeld en muziek worden verenigd, belichten Lieve Blancquaert en Tiburtina Ensemble enkele cruciale momenten uit het mensenleven, van de geboorte tot de dood. Is ons bestaan zo verschillend van dat van de mensen 600 jaar geleden? Anna Danilevskaia van Sollazzo Ensemble merkt terecht op dat we allemaal onder dezelfde hemel geboren zijn. Emoties van liefde, lijden, bewondering zijn universeel. Ook het gevoel ontheemd te zijn, raakt vluchtelingen van alle tijden, en is het vertrekpunt voor het Britse Stile Antico. Zij brengen muziek van Engelse componisten die hun thuisland moesten ontvluchten uit vrees voor vervolging omwille van hun geloof.  

Zoals steeds nodigden we de beste ensembles uit binnen- en buitenland uit om de contrapuntische rijkdom met stemmen en instrumenten aan u te presenteren. Paul Van Nevel en Huelgas Ensemble wagen zich aan een contrapuntische marathon, het Britse Contrapunctus bundelt de krachten met Choir of The Queens’ College tot een veertigkoppig koor voor de muziek van John Taverner, en La Grande Chapelle doet de hoogstaande Capilla Flamenca ten tijde van Filips II in Spanje herleven. Door de concerten heen kan u zowel bekende als onbekende meesters ontdekken. La Fonte Musica eert de onvolprezen Luikse componist Johannes Ciconia, Le Miroir de Musique serveert de werken van Johannes Martini, Cinquecento wijdt een programma aan Heinrich Isaac en Franz Vitzthum & Dryades Consort verkennen de muziek van Caspar Othmayr. Het Franse L’Achéron bouwt met een consort van viola da gamba’s en orgel aan een monument voor instrumentale Engelse muziek, dat een sprong maakt naar de meerstemmige barokmuziek. Andere instrumentale programma’s worden gebracht door klavecinist Skip Sempé, blokfluitconsort B-Five, de gambistes van Musicke & Mirth en luitduo Michal Gondko & Nigel North.  

Naast de traditionele concerten hebben we nog enkele bijzondere activiteiten in petto.  We voorzien een lezing over oude muziek en de kern van het contrapunt. En naar jaarlijkse gewoonte organiseren we cursussen voor verschillende leeftijdsgroepen in samenwerking met Davidsfonds en Musica. Ten slotte zetten jonge ensembles hun beste beentje voor tijdens de succesvolle IYAP-wandelingen. Alle concerten en activiteiten vinden plaats in AMUZ en op historische locaties in de Antwerpse binnenstad. Van harte welkom!

Ontdek hier alle concerten

_________________

AMUZ ontving in 2014 een Klara voor het festival Laus Polyphoniae | Elisabeth I, werd in 2015 door de internationale EFFE-jury (Europe for Festivals, Festivals for Europe) erkend met het EFFE-label 2015-2016, in april 2017 met het EFFE-label 2017-2018 en in februari 2019 opnieuw met het EFFE-label 2019-2020.