EN • NL
Ticketshop

Laus Polyphoniae

Laus Polyphoniae 2019: 16 - 25 augustus

MARIA VAN BOURGONDIË (1457-1482) & HET BOURGONDISCHE HOF

Maria van Bourgondië was in de late middeleeuwen een van de machtigste vrouwen van West-Europa. Toen de vorstin van de Nederlanden in 1477 als twintigjarige aan de macht kwam, stond haar geen gemakkelijke taak te wachten. Haar oorlogszuchtige vader Karel de Stoute had haar opgezadeld met een lege staatskas, vijandig gezinde buurlanden en binnenlandse opstanden. Dankzij haar diplomatische aanpak kon de jonge vrouw alvast in Vlaanderen de gemoederen bedaren. Omwille van haar positie was zij de meest begeerde bruid van Europa. Diverse kandidaten stonden te popelen om met haar te mogen huwen. Het was Maximiliaan van Oostenrijk die de eer te beurt viel. Door hun huwelijk werd het huis van Bourgondië verbonden met dat van het machtige Habsburg. Helaas was Maria geen gunstig lot beschoren. Door een ongelukkige val van haar paard tijdens een valkenjacht overleed zij in 1482. Ze was pas 25 jaar.

De 26ste editie van Laus Polyphoniae belicht het bloeiende culturele leven ten tijde van Maria Van Bourgondië. Haar lievelingsstad Brugge was niet alleen een economisch, maar ook een artistiek centrum. Sollazzo Ensemble opent het festival dan ook gepast met een concert gewijd aan drie sleutelmomenten uit het leven van Maria. Het Belgische ClubMediéval liet zich op zijn beurt inspireren door een portret dat schilder Hans Memling maakte van zanger en componist Gilles Joye. Memling had zijn atelier in Brugge en werkte er aan panelen die bekendstaan als Christus met zingende en musicerende engelen. Die panelen behoren tegenwoordig tot de topstukken van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen. In samenwerking met het museum reconstrueerde Oltremontano Antwerpen de instrumenten die op de panelen zijn afgebeeld. Die worden in primeur tijdens Laus Polyphoniae aan het publiek voorgesteld.

Tijdens het zomerfestival zal zowel wereldlijke als religieuze muziek te horen zijn, gebracht door binnen- en buitenlandse ensembles als Stile Antico, Ensemble Leones, Comet Musicke, Utopia en Huelgas Ensemble. Opmerkelijk waren de Gulden missen die ten tijde van Maria Van Bourgondië werden gezongen in de context van de Annunciatie. Drie verschillende ensembles verkondigen die feestelijke boodschap op drie opeenvolgende dagen met werken van Guillaume Du Fay (Cappella Pratensis), Johannes Ockeghem (Cappella Mariana) en Johannes Regis (Stile Antico). De vermaarde musicologe Jennifer Bloxam zal haar onderzoek over deze fascinerende Mariadevotie toelichten.

De late middeleeuwen bleven echter niet gespaard van armoede, ellende en ziekte. De zangers van graindelavoix verjagen demonen die kommer en kwel brachten in een concert gewijd aan Sint-Antonius.

En wat gebeurde er buiten de grenzen van het Bourgondische rijk? Met Micrologus bezoeken we Italië – waar de Florentijnse predikant Girolamo Savonarola zijn nieuwe ideeën begon te verspreiden – en The Binchois Consort importeert voor ons de beste Engelse muziek. Ratas del Viejo Mundo reist nog verder, tot op het onbekende terrein van het Litouwse groothertogdom.

Zoals gebruikelijk tijdens Laus Polyphoniae zijn er niet alleen tientallen concerten met musici die hun sporen al verdienden, maar bieden we ook een podium aan aanstormend talent dankzij de alomgewaardeerde IYAPwandelingen. Educatieve activiteiten voor jong en oud bieden meer inzicht in de leefwereld van Maria van Bourgondië, zoals de Musica muziekvakantie, de summerschool voor gevorderde musici en de lezingen in samenwerking met het Davidsfonds.

Antwerpen wordt komende zomer opnieuw het trefpunt voor wie houdt van polyfonie, uitgevoerd in de mooiste ruimten van de stad: AMUZ, de historische kerken van de binnenstad en het Rubenshuis. Van harte welkom!

_________________

AMUZ ontving in 2014 een Klara voor het festival Laus Polyphoniae | Elisabeth I, werd in 2015 door de internationale EFFE-jury (Europe for Festivals, Festivals for Europe) erkend met het EFFE-label 2015-2016, in april 2017 met het EFFE-label 2017-2018 en in februari 2019 opnieuw met het EFFE-label 2019-2020.